هیچ روانشناسی از معصومین(ع) عاقل تر و روشن‌بین‌تر و داناتر نیست؛ بلکه علم‌شان نسبت به معصومین(ع) صفر است:

باب: در اينكه سكينه(آرامش) ايمان است


باب : در اينكه سكينه ايمان است
باب في أن السكينة هي الإيمان
محمد بن يحيي عن أحمد بن محمد بن عيسي عن علي بن الحكم عن أبي حمزة عن أبي جعفر ع قال سألته عن قول الله عز و جل أنزل السكينة في قلوب المؤمنين قال هو الإيمان قال و سألته عن قول الله عز و جل و أيدهم بروح منه قال هو الإيمان
اصول كافي ج : 3 ص : 24 رواية :1
ابوحمزه گويد: از امام باقر عليه السلام راجع به قول خداي عزوجل : (سكينه را در دل مؤ منين نازل كرد 4 سوره 48 ) پرسيدم ، فرمود: سكينه ايمانست و باز درباره قول خداي عزوجل: (با روحي از جانب خود ايشانرا تاءييد كرد) پرسيدم ، فرمود: آن روح ايمانست .
عنه عن أحمد عن صفوان عن أبان عن فضيل قال قلت لأبي عبد الله ع أولئك كتب في قلوبهم الإيمان هل لهم فيما كتب في قلوبهم صنع قال لا
اصول كافي ج : 3 ص : 24 رواية :2
فضيل گويد: بامام صادق (ع ) عرضكردم : اينكه خدا فرمايد: (ايشانند كه خدا ايمانرا در دلهايشان رقم زده ، 22 سوره 58) آيا خود نسبت بآنچه خدا در دلهايشان رقم زده دستي دارند؟) فرمود: نه .
شرح :
اين روايت با عنوان باب مناسبت ندارد و گويا از روايات باب سابق بوده و اشتباها در اينجا درج شده است . و نيز روايتي بدين مضمون در ج 1 ص 229 بشماره 411 گذشت و در آنجا شرحي نسبت بآن بيان شد، كه مختصرش اينست : احداث وايجاد ايمان در دل مؤ من از عهده بنده خارج است و وظيفه او نيست بلكه اين كار فقط بدست خداست ، ولي وظيفه بنده اينست كه صفحه دل را از تعصب و اغراض باطل پاك كند و آنرا آماده پذيرش قلم خدا سازد، مثلا درصددهمين آيه صفتي براي مؤ منين ذكر نموده و سپس فرموده است اولئك كتب ... و پيداست كه غير ايشان مشمول رقم زدن خدا نمي شوند و صدر آيه اينست : لاتجد قوما يؤ منون بالله و اليوم الاخر يوادون من حادالله و رسوله و لوكانوا آباء هم او ابناءهم او اخوانهم او عشريتهم (گروهي را بخدا و روز جزا ايمان آورده اند، نبيني كه با كسانيكه با خدا وپيغمبرش مخالفت مي كنند، دوستي ورزند، اگر چه پدران يا پسران يا برادران يا خويشانشان باشند).
عدة من أصحابنا عن أحمد بن محمد بن خالد عن ابن محبوب عن العلاء عن محمد بن مسلم عن أبي جعفر ع قال السكينة الإيمان
اصول كافي ج : 3 ص : 24 رواية :3
محمد بن مسلم گويد: امام باقر عليه السلام فرمود: سكينه همان ايمانست .
علي بن إبراهيم عن أبيه عن ابن أبي عمير عن حفص بن البختري و هشام بن سالم و غيرهما عن أبي عبد الله ع في قول الله عز و جل هو الذي أنزل السكينة في قلوب المؤمنين قال هو الإيمان
اصول كافي ج : 3 ص : 25 رواية :4
امام صادق (ع ) درباره خداي عزوجل: (او است كه سكينه را در دلهاي مؤ منين نازل كرده 26 سوره 48) فرمود: آن سكينه ايمانست .
علي بن إبراهيم عن محمد بن عيسي بن عبيد عن يونس عن جميل قال سألت أبا عبد الله ع عن قوله عز و جل هو الذي أنزل السكينة في قلوب المؤمنين قال هو الإيمان قال و أيدهم بروح منه قال هو الإيمان و عن قوله و ألزمهم كلمة التقوي قال هو الإيمان
اصول كافي ج : 3 ص : 25 رواية :5
جميل گويد: از امام صادق (ع ) درباره قول خداي عزوجل (اوست كه سكينه را در دلهاي مؤ منين نازل كرده ) پرسيدم فرمود: آن سكينه ايمانست . و اينكه فرمايد: (و با روحي از خود تاءييدشان كرد) آن روح ايمانست و راجع به قول خدايتعالي (و كلمه تقوي را گردن گيرشان ساخت ، 26 سوره 48) پرسيدم ، فرمود: آن كلمه ايمانست .


برچست ها :