***مقام معظم رهبری:
به پدرها و مادرها تذکّر میدهم؛ من خواهش میکنم و تقاضا میکنم از شماها که یک خرده امکانات ازدواج را آسان کنید. پدر و مادرها سختگیری میکنند؛ هیچ سختگیری لازم نیست. بله، یک مشکلات طبیعی وجود دارد -مسئلهی مسکن، مسئلهی شغل و از این مسائل- لکن «اِن یَکونوا فُقَرآءَ یُغنِهِمُ اللهُ مِن فَضلِه»؛(۴) خب، این قرآن است. ممکن است جوان، الان هم امکانات مالی مناسبی نداشته باشد، امّا انشاءالله بعد از ازدواج خدای متعال گشایش میدهد. ازدواج جوانها را متوقّف نکنند؛ من خواهش میکنم که پدرها و مادرها به این مسئله توجّه کنند.
البتّه یکی از مسائل مهم این است که رسم خواستگاری رفتن و وساطت کردن برای ازدواج دخترها، متأسّفانه کمرنگ شده؛ این چیز لازمی است. افرادی هستند -سابقها همیشه معمول بود، حالا هم با کثرت نسل جوان در جامعهی ما، باید این رواج داشته باشد- پسرهایی را میشناسند، به خانوادهی دختر معرّفی میکنند؛ دخترهایی را میشناسند، به خانوادهی پسر معرّفی میکنند؛ تسهیل میکنند و آمادهسازی میکنند ازدواج را؛ این کارها را بکنند. هرچه که ما بتوانیم در جامعه مسئلهی مشکل جنسی جوانها را حل کنیم، این به نفع دنیا و آخرت جامعهی ما است؛ به نفع دنیا و آخرت کشور ما است؛ بعد هم برای مسئلهی نسل که من رویش خیلی تکیه دارم [مهم است]. باز من همینجا هم به آقای وزیر محترم بهداشت عرض میکنم؛ گزارشهایی به من میرسد که آن خواستهی شما که همان خواستهی ما است، [یعنی] مسئلهی جلوگیری از منع باروری -که منع باروری یک سیاستی بود؛ بنا بر این گذاشته شد که از این سیاست جلوگیری بشود- درست انجام نمیگیرد؛ بعضی جاها همچنان در بر پاشنهی قبل میگردد.
امام خامنه ای،دیدار با دانشجویان در رمضان سال ۱۳۹۴
به این مطلب امتیاز بدهید: 1 2 3 4 5
____________________________________________________
برچسب ها:
ارسال در تاريخ
26 تیر 1394| توسط tarbiyat |
نسخه قابل چاپ | تعداد بازدید :1002
آیتالله مظاهری:
فراهم کردن محیطی سالم برای رشد دینی فرزندان از وظایف والدین است خبرگزاری رسا ـ رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به اهمیت همنشین بد برای انسان و توجه والدین به تربیت فرزندان گفت: ما هم برای خود و هم برای فرزندانمان محیط سالم بسازیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیتالله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان دوشنبه پس از نماز ظهر و عصر در ادامه جلسات اخلاقی ماه رمضان با اشاره به این که انتخابگری امتیاز ویژه انسان بر فرشتگان است، گفت: ما قوانینی داریم که این قوانین در سرنوشت انتخاب انسان تأثیر دارد، این قانونها انسان را مجبور نمیکند اما نقش دارد.
وی با اشاره به این که از نمونهای این قانونها، قانون وراثت و همنشین و رفیق است، به تبیین قانون سوم پرداخت و افزود: محیط در انسان تأثیر میگذارد، انسان در هر کجا که بزرگ میشود و زندگی میکند، آن محیط تأثیر در انتخاب انسان دارد، انسان را مجبور نمیکند اما در سرنوشت انتخابش تأثیر دارد.
استاد درس خارج حوزه علمیه خاطرنشان کرد: اسلام بسیار تأکید کرده است که مواظب باشید در محیط آلوده و گناه زندگی نکنید، مواظب باشید در محیطی که زندگی میکنید پاک و پاکیزه باشد، چون در سرنوشت انسان تأثیر کامل دارد، حتی قرآن در آیهای هجرت نکردن و مبتلا به گناه شدن را نکوهش کرده است.
وی گفت: بر اساس آیه قرآن عدهای عذر گناه کردن خود را میآورند و میگویند ما در زمین مستضعف بودیم، این عذر آوردن اشتباه و بیجا است، زیرا ملائکه به آنان میگوید چرا در زمین هجرت نکردید، آیا زمین خدا وسیع نبود که شما هجرت بکنید، اما قرآن در ادامه میفرماید اگر به راستی چارهای نداشته باشند قرآن عذر آنان را قبول میکند.
حضرت آیتالله مظاهری با بیان این که علما رفتن به یک محیط آلوده به نحوی که انسان نتواند دین خود را حفظ کند، یک گناه کبیره دانستهاند، ابراز کرد: محیط تأثیر به سزایی در سعادت و شقاوت انسان دارد، این که این قدر اصرار شده مسجدها و مجالس دینی پر باشد، برای خاطر همین است.
وی اظهار کرد: در محیط مسجد حتی حرف زدن درباره دنیا، کراهت شدید دارد، خوابیدن در مسجد کراهت دارد که معمولا هم رعایت نمیشود، مجالس سخنرانی باید صد در صد دینی باشد و سفارش بسیاری هم بر روی این مجالس شده است، به عکس در محیطهای آلوده وارد شدن انسان را شریک در گناه گناهکاران میکند.
رییس حوزه علمیه اصفهان ابراز کرد: ما هم برای خود و هم برای فرزندانمان محیط سالم بسازیم، چرا دیده میشود که برخی از فرزندان افراد مقدسها این قدر بیبند و بار هستند؟ چرا باید دبیرستانها، دبستانها و دانشگاههای ما دینی نباشد؟ اختلاط بین زن و مرد حرام است و چه معنایی دارد
منبع:خبرگزاری رسانیوز
به این مطلب امتیاز بدهید: 1 2 3 4 5
____________________________________________________
برچسب ها:
ارسال در تاريخ
25 تیر 1394| توسط tarbiyat |
نسخه قابل چاپ | تعداد بازدید :1005
استاد حوزه علمیه خواهران مشهد تشریح کرد؛
شیوه های ترغیب و تشویق فرزندان به مسائل عبادی خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه خواهران مشهد به شیوه های ترغیب فرزندان به مسائل عبادی اشاره کرد و گفت: همان گونه که برای مسائل مادی فرزندانتان وقت می گذارید، باید برای مسائل عبادی آن ها نیز وقت بگذارید؛ فرزندان خود را با تشویق به نماز ترغیب کنید.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، خانم ظهوری، استاد حوزه علمیه خواهران مشهد، امروز در رواق دارالاجابه حرم مطهر رضوی در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی گفت: قرآن کتای راهنما و قانون است و برای زندگی راهکار دارد.
وی ابراز کرد: اگر پدر و مادر از دنیا رفته اند، ثواب کار خیری که انجام می دهید را به آن ها هدیه کنید؛ چرا که آن ها دستشان کوتاه است و به خیرات ما نیاز دارند و با این کار، مشکلات آن ها حل می شود و برای ما دعا می کنند.
این استاد حوزه و دانشگاه به اهمیت تربیت فرزند اشاره و اظهار کرد: همان گونه که برای مسائل مادی فرزندانتان وقت می گذارید، باید برای مسائل عبادی آن ها نیز وقت بگذارید و به این نکته توجه کنید که لقمه حلال و حتی مراقبت در دوران بارداری نیز در تربیت فرزند مؤثر است.
ظهوری در ادامه با اشاره به این که مادران بایستی در زندگی برنامه ریزی کنند، افزود: مادران باید صبر و حوصله داشته باشند، باید برنامه های متنوع را بچینند، به طور نمونه کودکان بازی های حرکتی را دوست دارند، به این ترتیب باید پدران را تشویق کنند تا با بچه ها بازی کنند.
این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد در پاسخ به این پرسش که مشکل اقتصادی یکی از موانع بچه دار شدن است، برای مقابله با آن چه کنیم؟ گفت: باید بدانید که فرزند روزی خود را می آورد و نیز آمار گرفته شده است خانواده هایی که از ثروت بیش تری برخوردارند، فرزندان کمتری دارند.
فرزندان خود را با تشویق به نماز ترغیب کنید
وی به تشویق کردن فرزندان به مسائل عبادی اشاره و ابراز کرد: کودکان زیر 8 سال را با تشویق به نماز و روزه ترغیب کنید و از مسائل غیر برهانی و غیر دستوری استفاده نکنید و فرزندان بالای 8 سال را با علم و آگاهی به مسائل عبادی ترغیب کنید.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که انسان با خواندن نماز روحش پاک می شود. تصریح کرد: خداوند متعال هر دستوری که قرار داده است، نفع آن به سود خودم ما است، برای ترغیب فرزندان به نماز، نعمات ذات اقدس الهی را به او یادآوری کنید.
ظهوری افزود: خواندن نماز اثرات جسمی و روحی دارد که ما متوجه نیستیم و مرور زمان دانشمندان کشف می کنند؛ به طور نمونه بیدار شدن سحرگاهان برای نماز صبح، غلظت خون را پایین می آورد و از سکته جلوگیری می کند.
این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد به راهکار ترک بداخلاقی اشاره کرد و گفت: زیارت با معرفت، زیارتی است که در نتیجه آن بدی هایتان را ترک کنید. برای ترک بداخلاقی باید اراده کنید و ماه رمضان فرصت خوبی برای این کار است و بدانید هر چه انسان بداخلاق تر باشد، فشار قبر او بیش تر است.
منبع:خبرگزاری رسانیوز
به این مطلب امتیاز بدهید: 1 2 3 4 5
____________________________________________________
برچسب ها:
ارسال در تاريخ
24 تیر 1394| توسط tarbiyat |
نسخه قابل چاپ | تعداد بازدید :1019
خانم حیدری استاد مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد: به شیوه صحیح تربیت فرزندان اشاره کرد و افزود: بهترین زندگی، زندگی است که در آن اقتدار باشد، اما به این نکته توجه کنید که اقتدار با خشونت متفاوت است؛ پدر و مادر در عین حالی که خواسته منطقی فرزندان را باید جوابگو باشد، برخی از خواسته ها را با فاصله اجابت نکنند و بعضی دیگر را نیز اصلا جواب ندهند تا فرزند، درست تربیت شود.
منبع:خبرگزاری رسانیوز
به این مطلب امتیاز بدهید: 1 2 3 4 5
____________________________________________________
برچسب ها:
ارسال در تاريخ
24 تیر 1394| توسط tarbiyat |
نسخه قابل چاپ | تعداد بازدید :1019
زنان متمدن امریکایی:ما به مردها گفتيم ميخواهيم مثل شما باشيم
فاطمه شهيدي
مردها گفتند: حالا که اين قدر اصرار مي کنيد، قبول! و ما نفهميديم چه شد که مردها ناگهان اين قدر مهربان شدند. وقتي به خود آمديم، عين آن ها شده بوديم. کيف چرمي يا سامسونت داشتيم و اوراقي که بايد بهش رسيدگي مي کرديم و دسته چک و حساب کتاب هايي که مهم بودند.
با رئيس دعوايمان مي شد و اخم و تخم اش را مي آورديم خانه سر بچه ها خالي مي کرديم. ماشين ما هم خراب مي شد، قسط وام هاي ما هم دير مي شد. ديگر با هم مو نمي زديم. آن ها به وعده شان عمل کرده بودند و به ما خوشبختي هاي بي پايان يک مرد را بخشيده بودند!
همة کارهايمان مثل آن ها شده بود فقط، نه! خداي من! سلاح نفيس اجدادي که نسل به نسل به ما رسيده بود، در جيب هايمان نبود. شمشير دسته طلا؟ تپانچة ماشه نقره اي؟ چاقوي غلاف فلزي؟ نه!
ما پنبه اي که با آن سر مردها را مي بريديم، گم کرده بوديم؛ همان ارثيه اي که هر مادري به دخترش مي داد و خيالش جمع بود تا اين هست، سر مردش سوار است. آن گلولة اليافي لطيفي که قديمي ها بهش مي گفتند عشق، يک جايي توي راه از دستمان افتاده بود يا اگر به تئوري توطئه معتقد باشيم، مردها با سياست «درهاي باز» نابودش کرده بودند.
حالا ما و مردها روبه روي هم بوديم؛ در دوئلي ناجوانمردانه، و مهارتي که با آن مردهاي تنومند را به زانو درمي آوريم در عضله هاي روحمان جاري نبود.
سال ها بود حسودي شان مي شد. چشم نداشتند ببينند فقط ما مي توانيم با ذوقي کودکانه به چيزهاي کوچک عشق بورزيم. فقط و فقط ما بوديم که بلد بوديم در معامله اي که پاياپاي نبود، شرکت کنيم. مي توانستيم بدهيم و نگيريم. ببخشيم و از خود بخشيدن کيف کنيم. بي حساب و کتاب دوست بداريم. در هستي، عناصر ريزي بودند که مردها با چشم مسلح هم نمي ديدند و ما مي ديديم. زنانگي فقط مهارت آراستن و فريفتن نبود و آن قديم ها بعضي از ما اين را مي دانستيم.
مادربزرگ من زيباييِ زن بودن را مي دانست. وقتي زني از شوهرش از بي ملاحظگي ها و درشتي هاي شوهرش شکايت داشت و هق هق گريه مي کرد، مادربزرگ خيلي آرام مي گفت: مرد است ديگر، نمي فهمد. مردها نمي فهمند، و از مرد بودن مثل عيبي حرف مي زد که انگار قابل برطرف شدن نيست. مادربزرگ مي دانست مردها از بخشي از حقايق هستي محرومند. لمس لطافت در جهان، در انحصار جنس دوم است و ذات جهان لطيف است.
مادربزرگ مي گفت کار زن ها با خدا آسونه. مردها از راه سخت بايد بروند. راه ميان بري بود که زن ها نشاني اش را داشتند و يک راست مي رفت نزديک خدا، و شايد اين نشاني را هم همراه سلاح قديمي مان گم کرديم.
به هر حال، ما الان اين جاييم و داريم از خوشبختي خفه مي شويم! رئيس شرکت بهمان بن فروشگاه داده و ما خيلي احساس شخصيت مي کنيم. ده تا نايلون پر از روغن و شامپو و وايتکس و شيشه شور و کنسرو و رب و ماکاروني خريده ايم و داريم به زحمت نايلون ها را مي بريم و با بقية همکارهاي شرکت که آن ها هم بن داشته اند و خوشبختي، داريم غيبت رئيس کارگزيني را مي کنيم و اداي منشي قسمت بايگاني را در مي آوريم و بلندبلند مي خنديم و بارهايمان را مي کشيم سمت خانه.
چه قدر مادربزرگ بدبخت بود که در آن خانه مي شست و مي پخت. حيف که زنده نماند ببيند ما به چه آزادي شيريني دست يافتيم. ما چه قدر رشد کرديم. افتخارآميز است که ما الان، هم راننده اتوبوس هستيم هم ترشي مي اندازيم. مهندس معدن هستيم و مرباي انجيرمان هم حرف ندارد. هورا ما هر روز تواناتر مي شويم. مردها مهارت جمع بستن ما را خيلي تجليل مي کنند. ما مي توانيم همه کار را با همه کار انجام دهيم.
وقتي مردها به زحمت بلدند تعادل خودشان را ايستاده توي اتوبوس حفظ کنند، ما با يک دست، دست بچه را مي گيريم با دست ديگر خريدها را، گوشي موبايل بين گردن و شانه، کارهاي اداره را راست و ريس مي کنيم. افتخارآميز است.
دستاورد بزرگي است اين که مثل هم شده ايم. فقط معلوم نيست به چه دليل گنگي، يکي مان شب توي رختخواب مثل کنده اي چوب راحت مي خوابد و آن يکي مدام غلت مي زند، چون دست و پاهايش درد مي کنند. چون صورت اشک آلود بچه اي مي آيد پيش چشمش. بچه تا ساعت پنج مانده توي مهدکودک.
همه رفته اند، سرايدار مجبور شده بعد از رفتن مربي ها او را ببرد پيش بچه هاي خودش. نيمة گمشده، شب ها خواب ندارد؛ مي افتد به جان زن.
مرد اما راحت است، خودش است. نيمة ديگري ندارد. زن گيج و خسته تا صبح بين کسي که شده و کسي که بود، دست و پا مي زند. مادربزرگ سنت زده و عقب افتاده من کجا مي توانست شکوه اين پيروزي مدرن را درک کند؟ ما به همة حق و حقوقمان رسيده ايم.
زنده باد تساوي!
منبع:نشریه طرح ولایت،با کمی تغییر
نشانی اینترنتی:
www.velayat.nashriyat.ir
به این مطلب امتیاز بدهید: 1 2 3 4 5
____________________________________________________
برچسب ها: