تربیت صحیح فرزندان - آرشیو 1394/8
<-Description->



به این مطلب امتیاز بدهید: 1 2 3 4 5

____________________________________________________

برچسب ها:
ارسال در تاريخ 26 آبان 1394| توسط tarbiyat | نسخه قابل چاپ | تعداد بازدید :1019

هیچ روانشناسی از معصومین(ع) عاقل تر و روشن‌بین‌تر و داناتر نیست؛ بلکه علم‌شان نسبت به معصومین(ع) صفر است:

باب: در اينكه سكينه(آرامش) ايمان است


باب : در اينكه سكينه ايمان است
باب في أن السكينة هي الإيمان
محمد بن يحيي عن أحمد بن محمد بن عيسي عن علي بن الحكم عن أبي حمزة عن أبي جعفر ع قال سألته عن قول الله عز و جل أنزل السكينة في قلوب المؤمنين قال هو الإيمان قال و سألته عن قول الله عز و جل و أيدهم بروح منه قال هو الإيمان
اصول كافي ج : 3 ص : 24 رواية :1
ابوحمزه گويد: از امام باقر عليه السلام راجع به قول خداي عزوجل : (سكينه را در دل مؤ منين نازل كرد 4 سوره 48 ) پرسيدم ، فرمود: سكينه ايمانست و باز درباره قول خداي عزوجل: (با روحي از جانب خود ايشانرا تاءييد كرد) پرسيدم ، فرمود: آن روح ايمانست .
عنه عن أحمد عن صفوان عن أبان عن فضيل قال قلت لأبي عبد الله ع أولئك كتب في قلوبهم الإيمان هل لهم فيما كتب في قلوبهم صنع قال لا
اصول كافي ج : 3 ص : 24 رواية :2
فضيل گويد: بامام صادق (ع ) عرضكردم : اينكه خدا فرمايد: (ايشانند كه خدا ايمانرا در دلهايشان رقم زده ، 22 سوره 58) آيا خود نسبت بآنچه خدا در دلهايشان رقم زده دستي دارند؟) فرمود: نه .
شرح :
اين روايت با عنوان باب مناسبت ندارد و گويا از روايات باب سابق بوده و اشتباها در اينجا درج شده است . و نيز روايتي بدين مضمون در ج 1 ص 229 بشماره 411 گذشت و در آنجا شرحي نسبت بآن بيان شد، كه مختصرش اينست : احداث وايجاد ايمان در دل مؤ من از عهده بنده خارج است و وظيفه او نيست بلكه اين كار فقط بدست خداست ، ولي وظيفه بنده اينست كه صفحه دل را از تعصب و اغراض باطل پاك كند و آنرا آماده پذيرش قلم خدا سازد، مثلا درصددهمين آيه صفتي براي مؤ منين ذكر نموده و سپس فرموده است اولئك كتب ... و پيداست كه غير ايشان مشمول رقم زدن خدا نمي شوند و صدر آيه اينست : لاتجد قوما يؤ منون بالله و اليوم الاخر يوادون من حادالله و رسوله و لوكانوا آباء هم او ابناءهم او اخوانهم او عشريتهم (گروهي را بخدا و روز جزا ايمان آورده اند، نبيني كه با كسانيكه با خدا وپيغمبرش مخالفت مي كنند، دوستي ورزند، اگر چه پدران يا پسران يا برادران يا خويشانشان باشند).
عدة من أصحابنا عن أحمد بن محمد بن خالد عن ابن محبوب عن العلاء عن محمد بن مسلم عن أبي جعفر ع قال السكينة الإيمان
اصول كافي ج : 3 ص : 24 رواية :3
محمد بن مسلم گويد: امام باقر عليه السلام فرمود: سكينه همان ايمانست .
علي بن إبراهيم عن أبيه عن ابن أبي عمير عن حفص بن البختري و هشام بن سالم و غيرهما عن أبي عبد الله ع في قول الله عز و جل هو الذي أنزل السكينة في قلوب المؤمنين قال هو الإيمان
اصول كافي ج : 3 ص : 25 رواية :4
امام صادق (ع ) درباره خداي عزوجل: (او است كه سكينه را در دلهاي مؤ منين نازل كرده 26 سوره 48) فرمود: آن سكينه ايمانست .
علي بن إبراهيم عن محمد بن عيسي بن عبيد عن يونس عن جميل قال سألت أبا عبد الله ع عن قوله عز و جل هو الذي أنزل السكينة في قلوب المؤمنين قال هو الإيمان قال و أيدهم بروح منه قال هو الإيمان و عن قوله و ألزمهم كلمة التقوي قال هو الإيمان
اصول كافي ج : 3 ص : 25 رواية :5
جميل گويد: از امام صادق (ع ) درباره قول خداي عزوجل (اوست كه سكينه را در دلهاي مؤ منين نازل كرده ) پرسيدم فرمود: آن سكينه ايمانست . و اينكه فرمايد: (و با روحي از خود تاءييدشان كرد) آن روح ايمانست و راجع به قول خدايتعالي (و كلمه تقوي را گردن گيرشان ساخت ، 26 سوره 48) پرسيدم ، فرمود: آن كلمه ايمانست .

به این مطلب امتیاز بدهید: 1 2 3 4 5

____________________________________________________

برچسب ها:
ارسال در تاريخ 24 آبان 1394| توسط tarbiyat | نسخه قابل چاپ | تعداد بازدید :1144

استاد پناهیان:


سوال – آيا اميري کردن بچه در هفت سال اول باعث نمي شود که او لوس شود ؟

پاسخ – اصلي ترين نکات اين است که ما بدانيم در تربيت چه کاري مي خواهيم بکنيم . و چه چيزي را بايد به فرزندان خود منتقل کنيم . قبل از تربيت ديني بايد زندگي را به بچه آموزش داد . زندگي مديريت خوشي ها و ناخوشي ها است . ناخوشي هايي که فلسفه داشته و بايد باشند . نحوه ي برخورد ما با آنها مي تواند تلخي هاي زندگي را کاهش دهد ولي هيچوقت از بين نمي برد . ما بايد با اين روش شروع کنيم . ما در هفت سال دوم وقتي که مي خواهيم ناخوشي ها را به بچه نشان داده و در کنار آن ازبچه ادب بخواهيم و دلم مي خواهد ها را يک مقدار تضعيف کرده و کنار بزنيم . بايد در هفت سال اول به قدر کافي به بچه محبت کرده باشيم . در هفت سال اول به قدر کافي به بچه آزادي داده باشيم تا زماني که درهفت سال دوم با سختي ها مواجه مي شود مشکل پيدا نکند . به راحتي تلخي هاي زندگي را پذيرفته وادب را که يک مقدار ضابطه مند کردن فرد و جلوگيري از خودخواهي ها است بپذيرد . ما بايد بنا را با آسايش و راحتي بچه در هفت سال اول محکم کنيم . اين کلمه ي امير واقعاً به اين معنا نيست که بچه فرمانده باشد . اميرالمومنين (ع) مي فرمايد فرزند تو تا هفت سال ريحانه ي تو است . ريحانه لطيف بوده و نياز به مراقبت بيشتر دارد . مثلاً اگر شما يک گلداني داشته باشيد که برگ هاي آن به سمت آفتاب رفته باشد ، زماني که گلدان را جابجا مي کنيد ، اجازه مي دهيد که برگ آرام آرام تغيير جهت دهد . بنابراين برخورد با ريحانه شيوه ي خاصي دارد . بايد در هفت سال اول امنيت خاطر ، محبت و پناهگاه محکم خانوادگي را براي بچه ايجاد کرده باشيد . خيلي اوقات پدر و مادرها با بچه ي خود مدارا مي کنند، اما با يک يا دو دعوا بچه پشتوانه ي امنيتي خود را درخانه از دست مي دهد . بچه به سهولت به سمت پنهان کاري رفته و چون احساس دشمني مي کند به سرعت به سمت دشمني کردن مي رود . ما مي توانيم در هفت سال اول بچه را امر و نهي کنيم اما نبايد او احساس دشمني بکند . نبايد احساس امنيت او از بين برود . ولي مثلاً اگر با چاقوي تيزي بازي مي کند نبايد اورا رها کنيم و بگذاريم هر کاري مي خواهد انجام دهد . مهم اين است که ما انتظاري که از اين نحوه ي برخورد با بچه را داريم مشخص باشد . اينکه بچه با کمال آرامش به هفت سالگي برسد . و از دلم مي خواهد ها سيراب باشد . ما زحمت بکشيم و اين دلم مي خواهد ها را جهت دهيم و بعد با او همراهي کنيم . با اين کار بچه اطمينان خاطر دارد که با پدر و مادر خود جنگ و دعوا ندارد . از هفت سالگي به بعد که پدر و مادرها مي خواهند براي اين دلم مي خواهد ها برنامه بگذارند ، بچه احساس مي کند که يک بازي جديد است که شروع شده . ما مي توانيم در سخت ترين شرايط بچه را اداره و مديريت کنيم . ولي بايد مراقب باشيم که بچه چه برداشتي مي کند . ما قبل از هفت سال اول اسير برداشت هاي بچه هستيم . اگر در مقابل فرزند خود به ديگري محبت کرديم و او برداشت غلط کرد . بايد رفتار خود را به گونه اي اصلاح کنيم که اين برداشت غلط براي او ايجاد نشود . محبت کردن به ديگري در مقابل چشم بچه ي سه ساله اشکالي ندارد. ما نبايد از ترس حسادت او ، به بچه ديگري محبت نکنيم . ولي بايد اين مسئله ي حسادت را حل کنيم . موضوع اين است که برداشتي که بچه مي کند ، برداشت مناسبي باشد . در هفت سال اول تعليم و تربيت بايد باشد . اما بايد انعطاف پذير بوده وآئين نامه اي نباشد . در روايتي داريم که وقتي بچه سه ساله شد به او لا اله الا الله را ياد بدهيد . وقت سه سال و هفت ماهه شد محمد رسول الله (ص) را به او بياموزيد . پس ما بايد آموزش قبل از هفت سال داشته باشيم . وقتي که فرزند شما به سمت خطر مي رود بايد به او آموزش دهيد که اين وسيله خطرناک است . نبايد بچه اين ها را تجربه کند ، شايد به اين وسيله بخود صدمه ي سنگيني بزند . در اين هفت سال پدر و مادر بايد عميقاً وقت گذاشته و به او توجه کنند . با بچه حرف بزنند . معمولاً پسرها ديرتر زبان باز مي کنند اما در همان موقع نيز خيلي چيزها را فهميده و درک مي کنند . پدر و مادر بايد با بچه ي خود گفتگو کرده و بفهمند که او چه چيزي را مي خواهد . اگر چيزي را که مي خواهد به او داديد ، امنيت خاطر پيدا کرده و فکر مي کند هرچه بخواهد پدر و مادر به او مي دهند . پدر و مادر با شيوه ي گفتگو با يکديگر بايد به بچه ادب ياد بدهند . به شيوه ي ريحانه با او برخورد کرده وبه او امر و نهي نکنند . اگر بچه کاري کرد و عذر خواهي نکرد . در سن پنج سالگي نبايد او را مجبور به اين کار بکنيد . اين روش يعني تربيت بالاي هفت سال را در سني کمتر، اجرا کردن . اگر مي خواهند در اين سن به بچه عذرخواهي کردن را ياد بدهند، بايد پدر و مادر يک نمايش اجرا کرده و مدام در آن از هم عذر خواهي کنند . خداوند متعال يکي از روش هاي تربيتي براي فرزندان را تئاتر قرار داده و بازيگران آن نيز پدر و مادر هستند . وقتي پدر و مادر به يکديگر اعتنا نداشته و يا رفتارهايي را در مقابل نگاه اين بچه انجام دهند. و در مقابل مدام بخواهند با بچه به صورت امر و نهي برخورد کنند ، اين حديث جلوي آنها را مي گيرد . اينکه اين بچه در اين هفت سال امير است و نبايد به او امر و نهي کرد . البته بعد از هفت سال نيز اين نمايش وجود دارد . اما در اين زمان امر و نهي هم مي توانيد بکنيد . انشاء الله خداوند متعال خانه هاي ما را محل تربيت سربازان امام زمان (عج) قرار دهد.

نرم افزار برنامه سمت خدا
سمت خدا – 20/7/90
آقاي پناهيان
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
در آموزش حدیث به فرزندانتان شتاب کنید پیش از آنکه مرجئه زودتر از شما به سراغ آنها بروند

♥امام صادق علیه السّلام فرمودند:
بادِرُوا أولادََكُم بِالحَديثِ قَبلَ أن يَسبِقَكُم إلَيهِمُ المُرجِئَةُ؛

در آموزش حدیث به فرزندانتان شتاب کنید پیش از آنکه مرجئه (منحرفان) زودتر از شما به سراغ آنها بروند.
کافی، ج 6، ص 47
راسخون نت

به این مطلب امتیاز بدهید: 1 2 3 4 5

____________________________________________________

برچسب ها:
ارسال در تاريخ 22 آبان 1394| توسط tarbiyat | نسخه قابل چاپ | تعداد بازدید :1182

استاد پناهیان:


سوال – گاهي اوقات مرد دستورات ظالمانه اي مي دهد و يا بخاطر فرهنگ جامعه، زن نمي تواند در مقابل فرزندان از شوهر خود اطاعت کند . اين مسئله را شما چگونه توجيه مي کنيد؟
پاسخ – اساساً ما بايد ببينيم که زن به صورت فطري و غريزي علاقه دارد از همسر خود فرمان ببرد يا خير. ما هر پيشنهادي که مي دهيم بايد مطابق با توانايي ها و علاقمندي هاي طرف مقابل باشد . اگر دستوري که ما مي دهيم با توانايي هاي فرد هماهنگ باشد اما مطابق علاقمندي هاي او نباشد ، ظلمي به او خواهد بود . اگر کسي دستوري را مطابق علاقمندي هاي خود دريافت کند اما مطابق با توانمندي هاي او نباشد باز هم ظلم است . ما معتقد هستيم دستوراتي که دين مي دهد، مطابق با علاقمندي ها و توانايي هاي افراد است . دين دستور مي دهد که برخي جاها بصورت محدود و معين زن بايد از مرد اطاعت کند . اين مسئله اصلاً به صورت مطلق نيست . نبايد برخي از آقايان اين تصور را داشته باشند که هر دستوري را مي توانند به همسر خود بدهند . معمولاً خانم ها مرد مقتدر را دوست دارند . مردي که بتوانند به او تکيه کنند . يکي از تجلي گاه هاي اين اقتدار و بزرگتر بودن همين دستور دادن و اطاعت کردن است . دايره ي نياز زن به اقتدار مرد ، دايره ي بسيار گسترده و پيچيده اي است . فرهنگ غرب نيز هرچقدر خواست بين زن و مرد مساوات ايجاد کند ، موفق نبود . اين مسئله را عدم رضايت مندي زنان از زندگي و مشکلات عاطفي زيادي که دارند نشان مي دهد . مساوات بين زن و مرد معنايي ندارد . زن بايد محبوب تر از مرد باشد . مرد نيز بايد مطاع تر از زن باشد . خانمي که مي خواهد همسر او تکيه گاه باشد ، بايد گاهي فرمان او را بپذيرد . با اين کار هم مرد آرام مي گيرد و هم علاقه ي بيشتري به همسر خود پيدا مي کند و هم زن آرام گرفته و احساس مي کند که يک تکيه گاهي دارد . از لحاظ روحي و عاطفي براي زن هم لازم است که اين تناسب برقرار باشد . گاهي اوقات فرهنگ جامعه کاري مي کند که ما از فطرت خود دور شويم . فرهنگ جلوي فکر کردن ما را مي گيرد . زنان با يک يا دو کلمه مي توانند مرد خود را آرام کرده و اخلاق او را بهتر کنند . بعضي اوقات زنان بر سر شوهر خود داد مي زنند تا نياز آنها را برآورده کنند . درحالي که اگر مي خواهند شوهر از آنها اطاعت کند احتياجي به داد زدن نيست . کافي است با قدرتي که خداوند در زنان قرار داده از شوهر خود دلبري کرده و بر او تأثير بگذارند . با اين کار مرد آرام مي گيرد . چون جايگاه او تثبيت شده است . درست است که عزت و غرور براي خانم ها مهم است اما بيشترين چيزي که آنها مي خواهند عاطفه است . اينکه مرد ، همسر خود را دوست داشته باشد . اسلام توصيه مي کند که مرد علاقه ي خود را به همسر خود ابراز کند . چون اين يک نياز زن است . ما نمي توانيم تفاوت بين زن و مرد را انکار کنيم . تفاوت صرفاً در ظاهر و قيافه ي زن و مرد نيست . حتماً در روحيات هم است . در کليدي ترين مسائل اين تفاوت ها ديده مي شود . خانم ها بايد يک جاهايي اجازه ي فرمان دادن به همسر خود بدهند . البته گاهي اوقات مردها فرمان دهنده هاي خوبي نيستند . گاهي مرد خيلي ظالم است و بايد درمان شود . زن ها ، بهترين درمان گرهاي مردان خود هستند . برخي از مردها خوب فرمان نمي دهند ولي ظلمي در فرمان آنها نيست . خانم ها مي توانند مخفيانه به اينگونه مردها اعتراض کنند . اما بخاطر بچه ها در ظاهر از فرمان اين مردها هم اطاعت کنند. براي اينکه نظام اطاعت زن از مرد تحقق پيدا کند و مفهوم لازم به بچه ها منتقل شود

نرم افزار برنامه سمت خدا
سمت خدا – 2/9/90
آقاي پناهيان
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
در آموزش حدیث به فرزندانتان شتاب کنید پیش از آنکه مرجئه زودتر از شما به سراغ آنها بروند

♥امام صادق علیه السّلام فرمودند:
بادِرُوا أولادََكُم بِالحَديثِ قَبلَ أن يَسبِقَكُم إلَيهِمُ المُرجِئَةُ؛

در آموزش حدیث به فرزندانتان شتاب کنید پیش از آنکه مرجئه (منحرفان) زودتر از شما به سراغ آنها بروند.
کافی، ج 6، ص 47
راسخون نت

به این مطلب امتیاز بدهید: 1 2 3 4 5

____________________________________________________

برچسب ها:
ارسال در تاريخ 21 آبان 1394| توسط tarbiyat | نسخه قابل چاپ | تعداد بازدید :1026

استاد پناهیان:


سوال – گاهي ما فرزندان خود را خوب تربيت کرده ايم و تا سن دوازده سالگي عبادات خود را انجام داده و حتي به مسجد هم مي روند . اما در سن پانزده تا شانزده سالگي بعد از يک اتفاق، همه ي عبادات را کنار گذاشته و حتي به امر و نهي هاي ما هم گوش نمي دهند . آيا اشکال از ما است يا اين يک روند طبيعي است؟
پاسخ – اولاً بچه ها زماني که به سن پانزده يا شانزده سالگي مي رسند يک مقدار سنت گريز و خانواده گريز مي شوند . اين مسئله ممکن است در عدم تبعيت در نماز خواندن و عدم همراهي در رفتن به مسجد تجلي پيدا کند يا در ظاهر فرد خود را نشان دهد . يک مقدار اين تمردها طبيعي است . بخاطر اين مسائل طبيعي گاهي ما وقت زيادي را تلف مي کنيم . کاري مي کنيم که بچه ي ما دچار بيماري و بي ايماني هاي آنچناني شود . ما بايد با احتياط با اين مسائل مواجه شويم . بچه بايد از خانواده جدا شود . او نبايد فرزند مادر باقي بماند . خدا بطور طبيعي براي اينکه بچه از خانواده جدا شود ، او را به گروه علاقمند مي کند . اين اتفاق بايد رخ بدهد . وگرنه بچه هاي ما نمي توانند ازدواج کرده و از خانواده ي خود جدا شوند . اما اين جدايي گاهي با تعارض همراه است . پس خانواده گريزي در سن پانزده يا شانزده سالگي طبيعي است . يکي از عللي که کودک بعد از سن سيزده يا چهارده سالگي عبادات را کنار مي گذارد، بي اعتنايي به مفهوم تربيت است . ما بايد از سن هفت سالگي ادب کردن بچه را شروع کنيم . بعضي اوقات مثلاً کودک اتاق خود را مرتب نمي کند و يا لباس هاي خود را جمع نمي کند . خود ما اين کار را مي کنيم . چون بقيه ي کارهاي خود را به خوبي انجام مي دهد . مثلاً نماز مي خواند ، غذاي خود را به موقع مي خورد و ... بي نظمي مسئله ي مهمي نيست . ما چون با بچه ي خود مشکل خاصي نداريم ، دوران ادب را از هفت سالگي به بعد شروع نمي کنيم . يعني احساس ضرورت نمي کنيم که مانند پادگان او را وادار به نظم و ترتيب کنيم . اين مسئله در واقع همان فرزند سالاري است . ما در ايران از سن هفت سال به بعد مشکل فرزند سالاري را داريم . اين مشکل عوارض خود را در سيزده يا چهارده سالگي نشان مي دهد. يک دفعه مي خواهيم از چهارده سالگي به بعد او را کنترل کنيم . در اين سن فرمان هاي ما شروع مي شود. در حالي که زمان مشورت است . چون او مستقل شده و فقط بايد به او وزارت بدهيم . ما بايد او را در حاشيه کمک کنيم . يعني هفت سال فرمان دادن را دير شروع کرده ايم . زماني اين کار را شروع کرده ايم که او ايستادگي مي کند . ما بايد از هفت سالگي بدون اينکه با کودک خود مشکل داشته باشيم ، نظم را به او آموزش دهيم . يعني يک مقدار از عاطفه ي خود کم کنيم . نه اينکه عاطفه نداشته باشيم ، بلکه از اغماض هاي خود چشم پوشي کنيم . سختگيرانه تر برخورد کنيم تا او منظم شود . اگر ما دير دوران ادب و نظم بچه را شروع کنيم ، در سن چهارده سالگي تحت تأثير عواملي در مقابل ما مي ايستد . و اگر ما بخواهيم در اين سن فرمان دهيم ، نتيجه نخواهيم گرفت . در سن هفت سالگي بايد فرمان هاي خود را همراه با عاطفه ، منطق و نظم شروع کنيم . کاري کنيم که بچه لمس کند که دوران کودکي خود را پشت سر گذاشته است . اگر ما به کودکان دبستاني خود بگوييم بچه ي من ، به آنها ظلم کرده ايم . چون آنها بزرگ شده اند . بايد کاري کنيم که بچه سفت و محکم بزرگ شود . البته باز هم به او عشق و محبت داشته و خطاي او را ببخشيم . ولي حد و مرز ها مشخص باشد. گاهي اوقات عواطف خود را پنهان کنيم . با اين کار در چهارده سالگي ، فرزند ما انسان کاملي خواهد شد. البته شما عاطفه را حذف نکرده ايد بلکه شيوه ي ابراز آن را تغيير داده ايد . کلاً من زياد به تشويق و تنبيه فوري و عيني معتقد نيستيم . مطالعات نشان داده که معمولاً ضرر تشويق بيشتر از فايده ي آن است . معمولاً تنبيهات ما همراه با عصبانيت و از کوره در رفتن هاي ما است . نبايد فرمان هاي ما توأم با عصبانيت باشد . تشويقات ما نيز نبايد همراه با عاطفه باشد . اگر اين مسائل را در نظر نگيريم ، کودک فکر مي کند که مثلاً اگر مادر خوشحال باشد همه چيز را مي بخشد و اگر ناراحت باشد حتماً تنبيه مي کند . بنابراين اسير هواي نفس خود است . با اين کار ملاک دست او نمي آيد و فکر مي کند که ملاک دل مادر است . بعد از اين او در زندگي نيز همينطور و براساس هواي نفس عمل خواهد کرد . نبايد با تشويق، فرزندان خود را شرطي کنيد. براي کودک خود هميشه هديه بخريد . اما زماني که کار خوبي کرد فقط به او بگوييد که اين کار خيلي خوبي بود . اگر هميشه به او محبت کنيد ، در موقع انجام کار خوب ديگر نياز به محبت حس نمي کند . در نتيجه سطح توقعات کودک جهت دار مي شود . ما بايد عواطف خود را مديريت کنيم . نبايد همه ي عواطف خود را موقع تشويق اظهار کنيم . تشويق زياد، موقع کار خوب به کودک لطمه مي زند . هميشه عواطف خود را داشته باشيم و موقعي که کار خوبي کرد او را کمي تشويق کنيم . اين کار بچه را متعادل بار مي آورد . ما همزمان بايد فرمان هاي خود را داده و نظم را نيز درخواست کنيم . نبايد هميشه از روي خشم به بچه فرمان نظم بدهيم . بلکه فرمان هاي ما توأم با عاطفه و منطق باشد . با اين کار مي توانيم يک تجربه ي خوب از اين دوران براي بچه فراهم کنيم . در سن چهارده سالگي بچه مي خواهد از خانواده جدا شود . در اين زمان برخي تمرد ها را از خود نشان مي دهد تا اين جدايي اتفاق بيفتد . اگر هفت سال دوم را بخوبي طي کرده باشد ، اين جدايي دست انداز جدي در زندگي او نخواهد بود. شکاف ها ، کينه و کدورت هاي عميق پيش نمي آيد . و با يک توصيه ي کوچک هم نتيجه مي گيريم. برخي از افراد مي گويند که ما اين دوره را بخوبي براي فرزند خود طي نکرده ايم . راه حل چيست؟ بچه ها از چهارده سالگي به بعد قدرت هاي زيادي دارند که با استفاده از آن مي توانند اين کاستي ها را جبران کنند . البته پدر و مادر نيز بايد به آنها کمک کنند


نرم افزار برنامه سمت خدا
سمت خدا – 2/9/90
آقاي پناهيان
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
در آموزش حدیث به فرزندانتان شتاب کنید پیش از آنکه مرجئه زودتر از شما به سراغ آنها بروند

♥امام صادق علیه السّلام فرمودند:
بادِرُوا أولادََكُم بِالحَديثِ قَبلَ أن يَسبِقَكُم إلَيهِمُ المُرجِئَةُ؛

در آموزش حدیث به فرزندانتان شتاب کنید پیش از آنکه مرجئه (منحرفان) زودتر از شما به سراغ آنها بروند.
کافی، ج 6، ص 47
راسخون نت

به این مطلب امتیاز بدهید: 1 2 3 4 5

____________________________________________________

برچسب ها:
ارسال در تاريخ 21 آبان 1394| توسط tarbiyat | نسخه قابل چاپ | تعداد بازدید :1183

استاد پناهیان:


اين مسائل اصلاً پيچيده نيست . تربيت فرزند کار ساده است . ممکن است برخي از افراد در فضاي بحث نباشند و حس کنند که کار پيچيده اي است . در حالي که اگر کسي وارد فضاي بحث شود به مرور متوجه مي شود که سه يا چهار تکنيک بيشتر نيست . يک خانم و آقاي دانشجو که هر دو در دانشگاه تهران کارشناسي ارشد مي خواندند، يک روز نزد من آمده و گفتند که ما بعد از چند سال ازدواج مي خواهيم بچه دار شويم . نمي دانيم آمادگي پذيرش مسئوليت تربيت فرزند را داريم يا خير. من به آنها گفتم که شما فکر کرده ايد مسئوليت تربيت فرزند چقدر سنگين است . تربيت فرزند بسيار ساده است . شما هم خيلي اشتباه کرده ايد که سنين جواني خود را که همراه با عاطفه ي بيشتري است به فرزندان خود هديه نکرده ايد . اصل مهم اين است که پدر در کنار همه ي خوبي هاي خود ، هيچگاه دل مادر را در مقابل بچه نشکند . مادر نيز هيچگاه غرور پدر را در مقابل بچه از بين نبرد. با اين کارها بچه خوب تربيت مي شود .

نرم افزار برنامه سمت خدا
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
در آموزش حدیث به فرزندانتان شتاب کنید پیش از آنکه مرجئه زودتر از شما به سراغ آنها بروند

♥امام صادق علیه السّلام فرمودند:
بادِرُوا أولادََكُم بِالحَديثِ قَبلَ أن يَسبِقَكُم إلَيهِمُ المُرجِئَةُ؛

در آموزش حدیث به فرزندانتان شتاب کنید پیش از آنکه مرجئه (منحرفان) زودتر از شما به سراغ آنها بروند.
کافی، ج 6، ص 47
راسخون نت

به این مطلب امتیاز بدهید: 1 2 3 4 5

____________________________________________________

برچسب ها:
ارسال در تاريخ 21 آبان 1394| توسط tarbiyat | نسخه قابل چاپ | تعداد بازدید :1156

استاد پناهیان:


اين مسائل اصلاً پيچيده نيست . تربيت فرزند کار ساده است . ممکن است برخي از افراد در فضاي بحث نباشند و حس کنند که کار پيچيده اي است . در حالي که اگر کسي وارد فضاي بحث شود به مرور متوجه مي شود که سه يا چهار تکنيک بيشتر نيست . يک خانم و آقاي دانشجو که هر دو در دانشگاه تهران کارشناسي ارشد مي خواندند، يک روز نزد من آمده و گفتند که ما بعد از چند سال ازدواج مي خواهيم بچه دار شويم . نمي دانيم آمادگي پذيرش مسئوليت تربيت فرزند را داريم يا خير. من به آنها گفتم که شما فکر کرده ايد مسئوليت تربيت فرزند چقدر سنگين است . تربيت فرزند بسيار ساده است . شما هم خيلي اشتباه کرده ايد که سنين جواني خود را که همراه با عاطفه ي بيشتري است به فرزندان خود هديه نکرده ايد . اصل مهم اين است که پدر در کنار همه ي خوبي هاي خود ، هيچگاه دل مادر را در مقابل بچه نشکند . مادر نيز هيچگاه غرور پدر را در مقابل بچه از بين نبرد. با اين کارها بچه خوب تربيت مي شود .

نرم افزار برنامه سمت خدا
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
در آموزش حدیث به فرزندانتان شتاب کنید پیش از آنکه مرجئه زودتر از شما به سراغ آنها بروند

♥امام صادق علیه السّلام فرمودند:
بادِرُوا أولادََكُم بِالحَديثِ قَبلَ أن يَسبِقَكُم إلَيهِمُ المُرجِئَةُ؛

در آموزش حدیث به فرزندانتان شتاب کنید پیش از آنکه مرجئه (منحرفان) زودتر از شما به سراغ آنها بروند.
کافی، ج 6، ص 47
راسخون نت

به این مطلب امتیاز بدهید: 1 2 3 4 5

____________________________________________________

برچسب ها:
ارسال در تاريخ 21 آبان 1394| توسط tarbiyat | نسخه قابل چاپ | تعداد بازدید :1153


استاد قرائتی:

اگر کسي دلش به حال پسر و دخترش مي سوزد، نبايد ازدواج را به عقب بيندازد. بخاطر بچه هاي بزرگتر نبايد ازدواج بچه هاي کوچکتر را به عقب انداخت. اگر کسي آمادگي ازدواج دارد بايد ازدواج کند فرزند اول و دوم ندارد. بايد قيود را برداريم و ازدواج را آسان کنيم. بايد يک بنيادي براي ازدواج درست کنيم که همه ي مشکلات را در بر بگيرد

نرم افزار برنامه سمت خدا
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
در آموزش حدیث به فرزندانتان شتاب کنید پیش از آنکه مرجئه زودتر از شما به سراغ آنها بروند

♥امام صادق علیه السّلام فرمودند:
بادِرُوا أولادََكُم بِالحَديثِ قَبلَ أن يَسبِقَكُم إلَيهِمُ المُرجِئَةُ؛

در آموزش حدیث به فرزندانتان شتاب کنید پیش از آنکه مرجئه (منحرفان) زودتر از شما به سراغ آنها بروند.
کافی، ج 6، ص 47
راسخون نت

به این مطلب امتیاز بدهید: 1 2 3 4 5

____________________________________________________

برچسب ها:
ارسال در تاريخ 21 آبان 1394| توسط tarbiyat | نسخه قابل چاپ | تعداد بازدید :1010

استاد قرائتی:اگر پسر کار نداشت ولی جوهر کار کردن داشت به او زن بدهید/ازدواج


استاد قرائتی:

سوال – گاهي از دختر خانم خواستگاري مي شود و پدر و مادر خواستگارها را رد مي کنند بدون اينکه به دخترشان بگويند. يا در مورد کار آقا پسر سختي گيري هايي مي کنند، راهنمايي بفرماييد.

پاسخ – در قرآن از ازدواج بعنوان راه خدا ياد شده است. کساني که ازدواج نمي کنند و دنبال هم جنس بازي وکارهاي ديگر هستند خداوند مي فرمايد که راه خدا را قطع کرده اند. اگر خواستگار براي دختر بيايد و پدر و مادر بدون اجازه ي بچه هاشان آنها را رد کنند، اين کار قطع کردن راه خداست. زيرا ازدواج راه خداست .اگر پدر و مادر از ازدواج طفره بروند هر گناهي که جوانان بکند بر گردن پدر و مادر هم نوشته مي شود.

مسئله ي سربازي در ازدواج مهم نيست و در مور کار بايد گفت که هر آقا پسري بايد جوهر کار را داشته باشد نه خود کار را. يکي از مسئولين به مادرخانمش گفت که شما چطور به من دختر داديد زيرا من آن موقع شانزده سال داشتم و پدرم يک کارگر ساده بود و خود من هم جمعه ها سر کار مي رفتم و خرج دفتر و کتابم را در مي آوردم. مادرخانم به ايشان گفت: شما کار نداشتيد ولي جوهر کار را داشتيد. ايشان به مادر خانمش گفت که شما چطور جوهر کار من را فهميدي؟ مادر خانم گفت: درخانه ي ما مجلس روضه بود. مادر شما به روضه آمده بود و شما بدنبال مادرت آمدي ولي چون روضه تمام نشده بود منتظر مادرت بودي. در حياط ديدي که آب حوض، خالي است و چاهي در کنار آن است. وقتي آقا داشت روضه مي خواند، شما آب از چاه کشيدي و حوض را پر کردي. من از جوهر کار شما خوشم آمد. بعضي جوانان امروز کار ندارند ولي جوهر کار را دارند و عده اي هستند که امروز مسئوليتي دارند ولي ممکن است که فردا اين مسئوليت را نداشته باشند. خدا به حضرت ابراهيم گفت که اسماعيل را بکش، خدا مي خواست ببيند که ابراهيم از فرزندش دل مي کَند يا نه . يعني مي خواست او را امتحان کند.

اگر جواني امروز کار ندارد ولي در خانه کار مي کند و از زير کار در نمي رود، اين جوان جوهر کار دارد

تاریخ سخنرانی: 92/7/16
نرم افزار برنامه سمت خدا
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
در آموزش حدیث به فرزندانتان شتاب کنید پیش از آنکه مرجئه زودتر از شما به سراغ آنها بروند

♥امام صادق علیه السّلام فرمودند:
بادِرُوا أولادََكُم بِالحَديثِ قَبلَ أن يَسبِقَكُم إلَيهِمُ المُرجِئَةُ؛

در آموزش حدیث به فرزندانتان شتاب کنید پیش از آنکه مرجئه (منحرفان) زودتر از شما به سراغ آنها بروند.
کافی، ج 6، ص 47
راسخون نت

به این مطلب امتیاز بدهید: 1 2 3 4 5

____________________________________________________

برچسب ها:
ارسال در تاريخ 21 آبان 1394| توسط tarbiyat | نسخه قابل چاپ | تعداد بازدید :1003

استادقرائتی:اگر پسر و دختري در سن خيلي کم ازدواج کنند دوسوم دين شان را حفظ کرده اند.


استاد قرائتی:

گاهي به ما مي گويند که براي جوانان دعا کنيد. خود پدر و مادر بايد براي ازدواج جوان اقدام کنند. براي کم کردن گناه، بايد ازدواج آسان بشود. بايد بسيجي براي ازدواج آسان بشود. خداوند مي فرمايد: به نکاح در بياوريد ،برده ها و کنيرها را هم به ازدواج هم در بياوريد.

حديث داريم: اگر پسر و دختري در سن خيلي کم ازدواج کنند دوسوم دين شان را حفظ کرده اند. پس راه عملي توبه و گناه، ازدواج است. ما با دست خودمان يک سري آداب و رسوم درست کرده ايم و خودمان در همين آداب مانده ايم. مي شود زندگي راحت و آسان داشت، ابراهيم بت شکني مي خواهد که آداب و رسوم غيرعقلي را از بين ببرد. الان ازدواج يک غول شده است .

تاریخ سخنرانی: 92/5/15
نرم افزار برنامه سمت خدا
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
در آموزش حدیث به فرزندانتان شتاب کنید پیش از آنکه مرجئه زودتر از شما به سراغ آنها بروند

♥امام صادق علیه السّلام فرمودند:
بادِرُوا أولادََكُم بِالحَديثِ قَبلَ أن يَسبِقَكُم إلَيهِمُ المُرجِئَةُ؛

در آموزش حدیث به فرزندانتان شتاب کنید پیش از آنکه مرجئه (منحرفان) زودتر از شما به سراغ آنها بروند.
کافی، ج 6، ص 47
راسخون نت

به این مطلب امتیاز بدهید: 1 2 3 4 5

____________________________________________________

برچسب ها:
ارسال در تاريخ 21 آبان 1394| توسط tarbiyat | نسخه قابل چاپ | تعداد بازدید :1007

♚♛عوامل مهم طلاق از زبان استاد قرائتی%%%


استاد قرائتی:

يکي ازعوامل طلاق، ازدوج کردن در سن بالاست زيرا کسي که سن ،سواد و پولش بالا مي رود توقعش هم بيشتر مي شود و وقتي اينها با هم ازدواج مي کند نمي تواند توقع همديگر را تحمل کنند. اگر ما نخ قرقره که نازک است را به هم گره بزنيم باز شدن اين گره کارسختي است اما دو تا طناب خيلي بد گره مي خورد و زود باز مي شود .خانمي که دير ازدواج مي کند و مدرک تحصيلي بالا مي گيرد، توقعش بالا مي رود. در ضمن ممکن است که اين فرد آلوده به گناه هم بشود و با اين خاطرات گناه آلود نمي تواند زندگي کند. وقتي فردي هر روز در رستوران غذا مي خورد ، اگر ببيند که غذاي منزل شور است سريع به رستوران مي رود ولي اگر اهل رفتن به رستوران نباشد همان غذا را با آب مي خورد. اگر دختر و پسر ما هر جايي شد و با هر کسي رفيق شد ديگر نمي تواند ناملايمات زندگي را تحمل کند. يعني اين فرد ازدواج را اسارت مي داند. عامل ديگر طلاق تجملات است. وقتي خانم ها بد حجاب به خيابان مي آيند و مردها هم چشم چران مي کنند، اين مرد به خانه مي آيد، خانمش را با آن خانم ها مقايسه مي کند و احساس مي کند که سرش کلاه رفته است. و زندگي اش بهم مي ريزد. خانم هاي بدحجاب به خانواده ها ظلم مي کنند. و دل ديگران را مي سوزانند. و تعادل روحي ديگران را بهم مي زنند. اگر قاضي کفش تنگ به پا دارد نبايد قضاوت کند زيرا اين تنگي در قضاوتش اثر دارد. چطور ما مي توانيم اين همه بدحجابي داشته باشيم ولي انحراف اخلاقي نداشته باشيم ؟ بخاطر حفظ علم ،بايد در دانشگاهها حجاب رعايت بشود تا دانشجو حواسش به درس باشد .بي حجابي به علم ضربه مي زند. عامل ديگر طلاق، زن هاي مقدس هستند. گاهي آقا مي خواهد بگو و بخند بکند ولي خانم زيارت عاشورا مي خواند. زن و مرد بايد همديگر را درک کنند و هواي همديگر را داشته باشند. گاهي خانم مي خواهد تمام مستحبات را انجام بدهد. مثلا خانمي دو ماه محرم وصفر لباس مشکي مي پوشد و آقا تمام مدت خانم را با اين لباس سياه مي بيند ولي در خيابان چيز ديگري مي بيند. زن و مرد بايد يکديگر را تامين کنند.اگر مرد خودش را تميز نکند يعني لباسش کثيف باشد يا دهانش بوي سيگار مي دهد، وقتي خانمش از کنار آقايي رد مي شود که عطر زده است با خودش مي گويد خوش به حال زن اين آقا .پس گاهي زن و شوهرها نيازهاي جنسي همديگر را تامين نمي کنند. اگر آقا از خانم درخواست کند که به بستر بيايد، خانم نمي تواند نماز مستحبي بخواند. ما گاهي اوقات به اسم دين کارهايي انجام مي دهيم که اشتباه است .گاهي خانم مي گويد که من شوهري با اين صفات مي خواهم ولي آقا مي گويد که ما اين رسم را نداريم . آقا بايد به توقع حلال خانم گوش کند. پس توجه به نيازهاي عاطفي و جنسي همسر مهم است .عامل ديگر طلاق مشاوران نااهل هستند. اصل مشورت در قرآن آمده است .بعضي از مشاوت ها ضد قرآن است .عامل ديگر طلاق ها بخاطر دلسوزي ها و دخالت هاي نابجاي اقوام است. اگر فرزندان از پدر و مادر مشورت مي خواهند، مشورت دادن اشکالي ندارد ولي دخالت کردن در کار فرزندان اشکال دارد. گاهي آقا به خانم مي گويد که من فلان غذا را دوست دارم ولي اختيار با شماست ، گاهي آقا سر قابلمه مي آيد و به تمام اجزاي غذا کار دارد و در پختن غذا دخالت مي کند. اميرالمومنين با قنبر به بازار رفتند و يک لباس ارزان قيمت و يک لباس شيک گران قيمت خريدند .حضرت فرمود که لباس گران قيمت را تو بپوش زيرا تو جوان هستي و دوست داري که شيک بپوشي .عامل ديگر طلاق احساس استقلال و منيّت خانم است.

عامل ديگر طلاق مقايسه است. داريم که فقط با تجار رفاقت نکنيد. زيرا از نظر مالي خودمان را با آنها مقايسه مي کنيم و زندگي مان خراب مي شود. وقتي ما زرق و برق دنيا را مي بينيم به داشته هاي خودمان توجهي نداريم و دچار بغض مي شويم. فردي که کمالاتي دارد حتما کمبودهايي هم دارد. در روستا امکانات کم است ولي هواي پاکيزه وجود دارد. در روستا اگر فردي بيمار شود همه متوجه مي شوند ولي در شهر اگر همسايه اي فوت کند همسايه ي ديگر خبردار نمي شود. در بعضي از کشورهاي غربي ،سرطان اخلاقي وجود دارد. عامل ديگر طلاق ،تصميم هاي لحظه اي است يعني در انتخاب دقت نمي کنند و فقط به ظاهر توجه مي کنند. فردي از منبر پايين آمد و برنج فروشي به او گفت که خيلي خوب سخنراني کردي، من دو کيسه برنج به شما مي دهم .برنج فروش رفت و ديگر نيامد .بعد از چند ماه سخنران برنج فروش را ديد و گفت که تو قرار بود دو تا کيسه برنج براي من بياوري ، برنج فروش گفت که تو چيزي بالاي منبر گفتي که من از آن خوشم آمد و من هم پايين منبر به تو حرفي زدم که تو خوشت بيايد ولي برنجي در کار نيست. عقل ما نبايد به چشم مان باشد. ما بايد در ازدواج به نسل مان توجه کنيم. مثلا جواني نماز نمي خواند ولي پدر و مادرش نماز مي خواند. حالا مي گويند خوب اشکالي ندارد .ما مي گوييم که پدر و مادر اين آقا نمازخوان بوده اند و خودش تارک الصلاة شده است پس حتما نسل اين آقا تارک الصلاة خواهد شد. اگر مردي اهل مشروبات است و به مسجد نمي آيد به او دختر ندهيد. پس سعي کنيم که در ازدواج، تصميمات لحظه اي نگيريم.

انسان ها بدي ها را برجسته مي کنند. اگر فردي سي سال سخنراني کند و يک اشتباه بکند، فردا همه در روزنامه ها مي نويسند. گاهي خبري در اقوام است، ما نبايد اين خبر را در فاميل پخش کنيم .مادري به دخترش گفت که هيچ وقت خبر بد از شوهرت به من نده زيرا تو دختر من هستي و من بخاطر ناراحتي تو از شوهرت کينه به دل مي گيرم. بعد تو با شوهرت آشتي مي کني ولي کينه در دل من مي ماند. در قرآن داريم که اگربين زن وشوهر اختلاف پيش آمد ... يعني زن و شوهر يکي بوده اند و بر اثر اختلاف دو تا مي شوند. زن و شوهر بايد يکي باشند. عامل ديگر طلاق بچه دار نشدن است. در گذشته به من گفتند که در تلويزيون بگو که اولاد کمتر زندگي بهتر ولي من اين را قبول نکردم .زيرا در قرآن چنين چيزي نداريم . فرزند عامل تحکيم خانواده است .بچه مثل کچ است که خانواده را بهم مي چسباند. کساني که دير بچه دار مي شوند اختلاف سني با بچه پيدا مي کنند و نمي توانند با بچه انس پيدا کنند. بچه ايام فراغت را پر مي کند و انسان را مدير مي کند. انسان در بچه داري، اصول مديريت را ياد مي گيرد. ما بايد زندگي را ساده بگيريم .گاهي ما ايام فراغت را با بلبل و پرورش گل پر مي کنيم بجاي اينکه اين ايام فراغت را با پرورش بچه پُر کنيم .ما نبايد بچه دار شدن را زحمت بدانيم .

رابطه ي زن وشوهر يک رابطه حقوقي نيست بلکه يک رابطه ي عاطفي است پس برخوردها بايد عاطفي باشد . در قرآن داريم که بين زن و شوهر مودت قرار داديم .اگر مودت و رحمت بين زن و شوهر کم شد، بايد از راه عاطفي وارد بشويم يعني از راه احسان .گاهي قاضي حکم به طلاق مي دهد ولي زن و مرد با هم آشتي مي کنند زيرا دلهايشان پيش همديگر است . در بله برون قول هاي زيادي ندهيم .زيرا در آينده به آن عمل نمي کنيم و مي گويند که شما صادق نبوده ايد و سر ما را کلاه گذاشته ايد، اين هم باعث طلاق مي شود.

تاریخ سخنرانی: 91/8/16
نرم افزار برنامه سمت خدا
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
در آموزش حدیث به فرزندانتان شتاب کنید پیش از آنکه مرجئه زودتر از شما به سراغ آنها بروند

♥امام صادق علیه السّلام فرمودند:
بادِرُوا أولادََكُم بِالحَديثِ قَبلَ أن يَسبِقَكُم إلَيهِمُ المُرجِئَةُ؛

در آموزش حدیث به فرزندانتان شتاب کنید پیش از آنکه مرجئه (منحرفان) زودتر از شما به سراغ آنها بروند.
کافی، ج 6، ص 47
راسخون نت

به این مطلب امتیاز بدهید: 1 2 3 4 5

____________________________________________________

برچسب ها:
ارسال در تاريخ 21 آبان 1394| توسط tarbiyat | نسخه قابل چاپ | تعداد بازدید :1008

مدتي است که با دختري رابطه دارم، ما با پيامک همديگر را امر به معروف مي کنيم مثلا براي نماز صبح همديگر را بيدار مي کنيم


استاد قرائتی:

سوال – من پسري هجده ساله هستم و هميشه نمازم را به جماعت مي خوانم و سعي مي کنم که از محرمات دوري کنم ولي مدتي است که با دختري رابطه دارم که به او علاقه دارم .تمام حرف هاي ما از احساس به دور است و ما با پيامک همديگر را امر به معروف مي کنيم مثلا براي نماز صبح همديگر را بيدار مي کنيم. ما نمي توانيم از هم دور باشيم .ما بايد چکار کنيم ؟

پاسخ- من به اين آقا پسر توصيه مي کنم که از خير امر به معروف بگذرد. گاهي شيطان به سراغ انسان مي آيد. فردي بچه هاي سيّد را مي بوسيد و به او مي گفتند که اينکار حرام است ولي او مي گفت که اين بچه ي سيّد و اولاد پيامبر است و اين کار ثواب دارد. بعد بچه ي کچلي را آوردند که او ببوسد، او گفت : آيا من بايد همه ي ثواب ها را ببرم؟ اگر شما مي خواهيد امر به معروف کنيد چرا به فرد ديگري پيامک نمي زنيد که براي نماز صبح بيدار بشود ؟ اين کار شيطان است که گناه را توجيه مي کند. شيطان تجربه ي زيادي دارد. در قرآن داريم که شيطان اعمال بد شما را زيبا نشان مي دهد.
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
در آموزش حدیث به فرزندانتان شتاب کنید پیش از آنکه مرجئه زودتر از شما به سراغ آنها بروند

♥امام صادق علیه السّلام فرمودند:
بادِرُوا أولادََكُم بِالحَديثِ قَبلَ أن يَسبِقَكُم إلَيهِمُ المُرجِئَةُ؛

در آموزش حدیث به فرزندانتان شتاب کنید پیش از آنکه مرجئه (منحرفان) زودتر از شما به سراغ آنها بروند.
کافی، ج 6، ص 47
راسخون نت

به این مطلب امتیاز بدهید: 1 2 3 4 5

____________________________________________________

برچسب ها:
ارسال در تاريخ 21 آبان 1394| توسط tarbiyat | نسخه قابل چاپ | تعداد بازدید :1238

ازدواج و نگرشهای غیرصحیح بعضی از پدرومادرها به آن


استاد قرائتی:

سوال – در مورد ازدواج و نوع نگرش والدين به آن، توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – در قرآن داريم که ازدواج راه خداست و کساني که جلوي ازدواج را مي گيرند راه خدا را قطع مي کنند. اولين نياز بشر اکسيژن ، دومين نياز غذا و سومين نياز لباس است و در قرآن از ازدواج تعبير به لباس کرده است .اگر کسي تشنه باشد نمي توان به او گفت که بعد از ليسانس به تو آب مي دهم اين حرف بي معنا است . واي بر پدر و مادر دختري که خواستگار خوب مي آيد و مي گويند که دختر ما مي خواهد ليسانس بگيرد. من دو تا از دخترهايم را در دبيرستان شوهر داده ام . ممکن است که در زمان ليسانس خواستگار دختر کم بشود. اگر خواستگار خوبي پيدا شد نبايد در ازدواج تاخير انداخت ولي اگر خواستگاري پيدا نشد بايد صبر کرد. اگر دختر اولي ازدواج نکند نبايد بگويند که دختر دوم بايد صبر کند ،اين اشتباه است .دختر و پسر نبايد ازدواج را سخت بگيرند. خانمهاي پير و پولدار مي توانند دردادن جهيزيه کمک کنند.
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
در آموزش حدیث به فرزندانتان شتاب کنید پیش از آنکه مرجئه زودتر از شما به سراغ آنها بروند

♥امام صادق علیه السّلام فرمودند:
بادِرُوا أولادََكُم بِالحَديثِ قَبلَ أن يَسبِقَكُم إلَيهِمُ المُرجِئَةُ؛

در آموزش حدیث به فرزندانتان شتاب کنید پیش از آنکه مرجئه (منحرفان) زودتر از شما به سراغ آنها بروند.
کافی، ج 6، ص 47
راسخون نت

به این مطلب امتیاز بدهید: 1 2 3 4 5

____________________________________________________

برچسب ها:
ارسال در تاريخ 21 آبان 1394| توسط tarbiyat | نسخه قابل چاپ | تعداد بازدید :1004

استاد قرائتی: مطلبی خلاصه و کوتاه در مورد تربیت فرزند


استاد قرائتی:

اگر ظرف را پر از آب نکنيد در آن خلأ مي رود. خلأ ما بايد با حق پر بشود و اِلا با باطل پر مي شود. داريم که بچه هاي تان را با حق پر کنيد قبل از اينکه منحرفين آنها را با غيرحق پر کنند. اگر بچه ي شما دستش در دست شما بود بچه سالم تربيت مي شود ولي اگر اين طورنباشد بچه دستش را به دست ديگران مي دهد. انسان نياز به مسائل جنسي دارد و اگر سراغ ازدواج نرود به سراغ مسائل حرام مي رود.

♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
در آموزش حدیث به فرزندانتان شتاب کنید پیش از آنکه مرجئه زودتر از شما به سراغ آنها بروند

♥امام صادق علیه السّلام فرمودند:
بادِرُوا أولادََكُم بِالحَديثِ قَبلَ أن يَسبِقَكُم إلَيهِمُ المُرجِئَةُ؛

در آموزش حدیث به فرزندانتان شتاب کنید پیش از آنکه مرجئه (منحرفان) زودتر از شما به سراغ آنها بروند.
کافی، ج 6، ص 47
راسخون نت

به این مطلب امتیاز بدهید: 1 2 3 4 5

____________________________________________________

برچسب ها:
ارسال در تاريخ 21 آبان 1394| توسط tarbiyat | نسخه قابل چاپ | تعداد بازدید :1279

ازدواج ازدواج ازدواج/کسی که بخاطر مشکلات اقتصادی ازدواج را رد کند به خدا بدگمان است


استاد قرائتی:

پسرها و دخترهاي خوب زياد هستند. الان مهمترين مشکل جامعه ي ما بالا رفتن سن ازدواج است. کسي که بخاطر ماديات و پول ازدواج نمي کند در واقع به خدا سوءظن دارد. در جامعه ي ما چشم هم چشمي وجود دارد. آيا اشکال دارد که انسان چند سال روي زمين بخوابد و بعد روي تخت بخوابد ؟ آيا اشکال دارد که انسان در اول زندگي با دست لباس بشويد و بعد ماشين لباسشويي بخرد؟ ما مثل بت پرست ها شده ايم. بت پرست ها با دست خودشان بت مي تراشيدند و براي آنها گريه مي کردند. من با رعايت پنج نکتهAA زندگي ام را از زندگي آخوندي جدا کرده ام . يکي اينکه چه کسي گفته است که بايد آخوند را دعوت کرد، بخاطر همين خودم بچه ها را دعوت کردم و برايشان قصه گفتم .ديگر اينکه بجاي منبر تخته سياه را انتخاب کردم . ديگر اينکه من براي کلاس ها پول نگرفتم و تبليغات را بهAA ماه رمضان يا محرم محدود نکردم. دانشگاه هم چنين کاري را انجام داد يعني دانشگاه را در شهرهاي کوچک راه انداخت و آموزش از راه دور را باب کرد و در روزهاي تعطيل هم کلاس برقرار کرد و دانشگاه را پولي کرد و استادهاي جوان را هم بکار گرفت. يکسري غل و زنجير به دانشگاه وصل کرده بوديم ولي همه اينها را برداشتيم و در دانشگاهها باز شد. براي ازدواج هم بايد ابراهيمي پيدا بشود . ما بايد ستاد ازدواج ايجاد کنيم .در هر فاميلي افراد پولدار و خيري هستند ، اينها مشکل دختر و پسرهاي جوان را حل کنند . جوانان ما از دو تا سوراخ نابود مي شوند:راه غفلت و راه شهوت .مقابله با راه غفلت نماز است و مقابله با راه شهوت ازدواج است. پس اگر فرزندان ما نماز خوان باشند و همسرهم داشته باشند تا 90 درصد بيمه هستند. هر هيئتي مي توانند ده جوان را داماد کنند. AA شهرداري ها مي توانند خرج تالار را بدهند و گل ماشين عروس را بدهند. ما بايد در ازدواج همت کنيم . در روايت داريم که هر کس دلالي خوبي بکند اجر سنگيني دارد و دلالي خوب يعني ازدواج .

به این مطلب امتیاز بدهید: 1 2 3 4 5

____________________________________________________

برچسب ها:
ارسال در تاريخ 21 آبان 1394| توسط tarbiyat | نسخه قابل چاپ | تعداد بازدید :1011

ازدواج ازدواج ازدواج/کسی که بخاطر مشکلات اقتصادی ازدواج را رد کند به خدا بدگمان است


استاد قرائتی:

پسرها و دخترهاي خوب زياد هستند. الان مهمترين مشکل جامعه ي ما بالا رفتن سن ازدواج است. کسي که بخاطر ماديات و پول ازدواج نمي کند در واقع به خدا سوءظن دارد. در جامعه ي ما چشم هم چشمي وجود دارد. آيا اشکال دارد که انسان چند سال روي زمين بخوابد و بعد روي تخت بخوابد ؟ آيا اشکال دارد که انسان در اول زندگي با دست لباس بشويد و بعد ماشين لباسشويي بخرد؟ ما مثل بت پرست ها شده ايم. بت پرست ها با دست خودشان بت مي تراشيدند و براي آنها گريه مي کردند. من با رعايت پنج نکتهAA زندگي ام را از زندگي آخوندي جدا کرده ام . يکي اينکه چه کسي گفته است که بايد آخوند را دعوت کرد، بخاطر همين خودم بچه ها را دعوت کردم و برايشان قصه گفتم .ديگر اينکه بجاي منبر تخته سياه را انتخاب کردم . ديگر اينکه من براي کلاس ها پول نگرفتم و تبليغات را بهAA ماه رمضان يا محرم محدود نکردم. دانشگاه هم چنين کاري را انجام داد يعني دانشگاه را در شهرهاي کوچک راه انداخت و آموزش از راه دور را باب کرد و در روزهاي تعطيل هم کلاس برقرار کرد و دانشگاه را پولي کرد و استادهاي جوان را هم بکار گرفت. يکسري غل و زنجير به دانشگاه وصل کرده بوديم ولي همه اينها را برداشتيم و در دانشگاهها باز شد. براي ازدواج هم بايد ابراهيمي پيدا بشود . ما بايد ستاد ازدواج ايجاد کنيم .در هر فاميلي افراد پولدار و خيري هستند ، اينها مشکل دختر و پسرهاي جوان را حل کنند . جوانان ما از دو تا سوراخ نابود مي شوند:راه غفلت و راه شهوت .مقابله با راه غفلت نماز است و مقابله با راه شهوت ازدواج است. پس اگر فرزندان ما نماز خوان باشند و همسرهم داشته باشند تا 90 درصد بيمه هستند. هر هيئتي مي توانند ده جوان را داماد کنند. AA شهرداري ها مي توانند خرج تالار را بدهند و گل ماشين عروس را بدهند. ما بايد در ازدواج همت کنيم . در روايت داريم که هر کس دلالي خوبي بکند اجر سنگيني دارد و دلالي خوب يعني ازدواج .

به این مطلب امتیاز بدهید: 1 2 3 4 5

____________________________________________________

برچسب ها:
ارسال در تاريخ 21 آبان 1394| توسط tarbiyat | نسخه قابل چاپ | تعداد بازدید :1029

ازدواج فرزندانمان و چند توصیه از استاد قرائتی/ اسلام گفته است که زود ازدواج کنيد

قرآن نسخه است و ما بايد به اين نسخه عمل کنيم . مثلا ما چه زماني و با چه کسي ازدواج بکنيم ؟ هر محصولي که شما مي خريد کاتولوگي دارد که سازنده آن محصول را معرفي مي کند . خدا انسان را ساخته است و دفترچه ي انسان قرآن است .اگر ما قرآني بشويم بايد همه ي کارهاي مان را قرآني کنيم از جمله ازدواج، تجارت ،ورزش و ... زيرا خدا خالق ماست . کسي که ما را ساخته است مي داند که گوشت خوک براي ما بد است ولي غربي ها آنقدر آنرا مصرف کردند که بعد فهميدند که اين گوشت براي انسان بد است. خدا فرموده است که اين گوشت به اين معده نمي سازد .هيچ وقت شما از دکتر نمي پرسيد که فلسفه ي اينکه من بايد دارو را هر هشت ساعت يا چهار ساعت بخورم چيست؟ حتي يک آيت الله هم براي بيماري نزد دکتر مي رود. و در کار او هم دخالتAA AA AA نمي کند. ولي ما به خدا مي گوييم که چرا ما بايد به مکه برويم ،پول آنرا خرج کار ديگريAA AA AA AA مي کنيم ؟ ما از کسي که هستي را آفريده اطاعت نمي کنيم ولي از يک دکتر اطاعتAA AA AA AA AA AA مي کنيم .خدا مصلحت شما را بهتر مي داند .اسلام مي فرمايد که فرزند دار بشويد ولي شما مي گوييد که بگذار چند سالي خوش باشيم . بيشتر طلاق ها بخاطر بچه نداشتن است زيرا بچه مثل يک گچ اين دو تا آجر(پدرومادر) را کنارهم نگه مي دارد. بچه براي ما ايجاد سرگرمي مي کند. تمام کمالات ما در بچه داري شکوفا مي شود: نظارت ،مديريت ،کنترل ،تشويق ،توبيخ ،برنامه ريزي ،احساس، عواطف، آموزش و ... ما بجاي اينکه با بچه انس بگيريم بارفتن به پارک وگردش خودمان را سرگرم يم کنيم . اختلاف سني پدر و بچه بايد کم باشد ،يک پدر چهل ساله با يک نوزاد سخت پيوند مي خورد. خدا مي فرمايد که به خانم ديگري نگاه نکن و تمام عشق شما بايد همسر خودت باشد. اگر خانم و آقا به اسم آزادي با هر جواني سلام و احوالپرسي کردند،تا اين دو نتوانند با هم سازگاري داشته باشند به سراغ افراد ديگر مي رود. اگر اين خانم و آقا فقط با خودشان ارتباط داشته باشند، عشق شان روي يکديگر متمرکز مي شود. دو نفر که سن شان بالا باشد براي برقراري ارتباط مشکل دارند و سخت به يکديگر پيوند مي خورند .پس اسلام گفته است که زود ازدواج کنيد .براي حل مشکلات بايد به قرآن برگرديم . ما قرآن را کنار گذاشته ايم و بدنبال روانشناسان نباشيم . همانطور که ما در کار پزشک مداخله نمي کنيم نبايد در کار خدا هم مداخله کنيم.


سوال – چند نکات قرآني در مورد ازدواج بفرماييد .

پاسخ – الان جوانان فکر مي کنند که مدرک ها مي خواهند با هم ازدواج کنند و مي گويند که همسر ما بايد ليسانس باشد تا ما با هم،همفکر باشيم . مراجع تقليد ما خودشان مرجع تقليد هستند و خانم هايشان خانه دار هستند و ازنظر علمي اختلاف زيادي دارند ولي شيرين زندگي مي کنند . ماداريم کساني که هم زن و هم مرد دکتر هستند ولي نمي توانند با هم زندگي کنند .اخلاق و عقيده با مدرک فرق مي کند . شما با لهجه ي کسي کاري نداشته باشيد. جمهوري اسلامي تعدادي از آداب و رسوم دانشگاه سابق را از بين برد و تعداد زيادي تحصيل کرده زياد شد. درازدواج هم بايد چنين اتفاقي بيفتد .مثلا چه کسي گفته که دو ماه محرم و صفر ازدواج تعطيل بشود يا بخاطر باقي ماندن تحصيلات ازدواج عقب بيفتد.در قرآن داريم که حضرت موسي پول نداشت و حضرت شعيب دخترش را به او داد و گفت که بجاي پول براي من کارگري کن . مثلا مي گويند تا دختر اول هست دومي نبايد ازدواج کند در حاليکه شعيب به موسي گفت که من دو تا دختر دارم و هر کدام را مي خواهي انتخاب کن . چرا دختر دوم نمي تواند زودتر ازدواج کند ؟ چه کسي گفته حتما بايد ليسانس گرفت و بعد ازدواج کرد ؟ ما بايد ازدواج را آسان بکنيم و اِلا با وجود ماهواره ، سکس و روابط آزاد فساد ريشه مي دواند.

به این مطلب امتیاز بدهید: 1 2 3 4 5

____________________________________________________

برچسب ها:
ارسال در تاريخ 21 آبان 1394| توسط tarbiyat | نسخه قابل چاپ | تعداد بازدید :1014

بی‌بند و باری

بي بند و باري
3195. پيامبر خدا صلي الله عليه وآله : غيرت‌مندي ، از ايمان و بي‌بندوباري از نفاق است.

منبع: کتاب شریف نهج الفصاحه

به این مطلب امتیاز بدهید: 1 2 3 4 5

____________________________________________________

برچسب ها:
ارسال در تاريخ 21 آبان 1394| توسط tarbiyat | نسخه قابل چاپ | تعداد بازدید :1023

زنان

زن

3196. پيامبر خدا صلي الله عليه وآله : با زنان درباره دخترانشان مشورت كنيد.
3197. پيامبر خدا صلي الله عليه وآله : با بلاي قحطي مواجه شديد (و خوب امتحان داده و) شكيبايي نموديد ولي من از آزمايش ناز و نعمت (زينت دنيا و خوشگذراني) كه از ناحيه زنان ترتيب داده مي‌شود ، نسبت به شما بيم دارم ، آن گاه كه آنان النگوي طلا و لباس‌هاي فاخر شام و يمن بر تن كنند و (به خاطر تامين اميال خود) توانگران را به زحمت اندازند و فقيران را به چيزي كه ندارند تكليف كنند.
3198. پيامبر خدا صلي الله عليه وآله : خداوند ، زنان مردنما را لعنت كند.
3199. پيامبر خدا صلي الله عليه وآله : خداوند ، زنان مردنما و مردان زن‌نما را لعنت كند.

منبع: کتاب شریف نهج الفصاحه

به این مطلب امتیاز بدهید: 1 2 3 4 5

____________________________________________________

برچسب ها:
ارسال در تاريخ 21 آبان 1394| توسط tarbiyat | نسخه قابل چاپ | تعداد بازدید :1008

برخی مصادیق و روشهای«نفوذ دشمن» درحوزه زنان/تربیت دختران را جدی بگیریدوبه هرسازمان یا موسسه‌ای اعتماد نکنید؛وحتی دولتها هم قابل اعتمادنیس

برخی مصادیق «نفوذ دشمن» در حوزه زنان
نفوذ در حوزه مباحث زنان می‌تواند با تأثیرگذاری بر مراکز، سازمان‌ها و نهادهای تصمیم‌ساز، سیاست‌گذار و تصمیم‌گیر در حوزه مباحث زنان اتفاق بیفتد. کسانی که در پی نفوذ و تأثیرگذاری بر این مراکز، سازمان‌ها و نهادها هستند، به دو شکل کار خود را انجام می‌دهند؛ اول، مسئله‌سازی و مسئله‌آفرینی کاذب و غیرمنطبق با مسایل واقعی جامعه ایران و دوم ارایه راه‌حل‌های نامناسب، کاذب و غیرمنطبق با فرهنگ اسلامی- ایرانی برای مسایل و مشکلات موجود حوزه مباحث زنان.

عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث و پژوهشگر حوزه مباحث زنان با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر ضرورت هوشیاری مردم و مسئولان در زمینه «نفوذ» دشمن در ارکان نظام جمهوری اسلامی، به تبیین ویژگی‌ها و مؤلفه‌های این مفهوم و تفاوت آن با «تهاجم فرهنگی» پرداخت و گفت: «تهاجم فرهنگی» و «نفوذ» با وجود شباهت‌هایی که در زمینه تحقق اهداف نظام سلطه در مقابله با نظام اسلامی دارند، در پنج زمینه با یکدیگر متفاوت‌اند؛ هدف، حوزه فعالیت، روش‌ها، گروه‌های هدف و شیوه اجرا.

دکتر ابراهیم شفیعی‌سروستانی در گفت‌و‌گو با مهرخانه، تفاوت این دو مفهوم در هدف را چنین شرح داد: تفاوت تهاجم فرهنگی و نفوذ در زمینه هدف این است که هدف تهاجم فرهنگی تغییر باورها، ارزش‌ها و هنجارهای جامعه اسلامی و استحاله فرهنگی آن است، ولی هدف نفوذ، ناکارآمدسازی نظام اسلامی و دستگاه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و سیاسی آن و ایجاد انحراف در مسیر آن‌هاست. به بیان دیگر در نفوذ تلاش می‌شود که دستگاه‌های مختلف نظام اسلامی با اهداف غرب هم‌سو شوند و عملاً در خدمت آن قرار گیرند.

* «نفوذ» محدود به فرهتگ نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث ادامه داد: در زمینه حوزه فعالیت، تفاوت این دو مفهوم در این است که تهاجم فرهنگی با توجه به موضوع آن صرفاً محدود به حوزه فرهنگ است، ولی نفوذ، محدود به حوزه خاصی نیست و همه حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را در بر می‌گیرد.

* نفوذ برحوزه‌های سیاست‌گذاری، تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری و اجرا اثر می‌گذارد

مشاور مرکز پژوهش و سنجش صدا و سیما در ادامه به بیان سومین تفاوت دو مفهوم یادشده پرداخت و اظهار داشت: تهاجم فرهنگی، با توجه به ماهیت و هدف آن از روش‌ها، شیوه‌ها و ابزارهای خاص خود استفاده می‌کند؛ روش‌ها، شیوه‌ها و ابزارهایی که می‌تواند بر حوزه فرهنگ به‌طور خاص اثر بگذارد و موجب انحراف در مسیر آن شود، ولی نفوذ، با توجه به هدف خاص خود، از روش‌ها، شیوه‌ها و ابزارهای دیگری استفاده می‌کند تا بتواند برحوزه‌های سیاست‌گذاری، تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری و اجرا اثرگذارد و بر روند فعالیت آن‌ها در راستای اهداف نظام سلطه تغییر ایجاد کند.

* گروه‌های هدف «نفوذ» و «تهاجم فرهنگی» چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

شفیعی‌سروستانی درخصوص تفاوت چهارم نفوذ و تهاجم فرهنگی گفت: تفاوت چهارم در حوزه گروه‌های هدف است. تهاجم فرهنگی معمولاً گروه‌های هدف معینی دارد که در این میان، جوانان، نوجوانان، زنان و دختران، با توجه به اهداف تهاجم فرهنگی، به‌طور خاص در اولویت قرار دارند، اما نفوذ، گروه مخاطب خاص و محدودی ندارد و می‌تواند تمام مراکز، سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و افراد و شخصیت‌های ذی‌نفوذ را تحت‌تأثیر قرار دهد و به‌گونه‌ای آن‌ها را با اهداف خود همسو کند.

* جریان نفوذ معمولاً به صورت غیرآگاهانه و مخفیانه عمل می‌کند

این پژوهشگر حوزه زنان درخصوص تفاوت پنجم نفوذ و تهاجم فرهنگی اذعان داشت: با وجود این‌که نظام سلطه در جریان تهاجم فرهنگی، از ابزارها و روش‌های نرم استفاده می‌کند، ولی نمودها و نمادهای آن را می‌توان در جامعه تشخیص داد، اما جریان نفوذ معمولاً به صورت غیرآگاهانه و مخفیانه عمل می‌کند و ممکن است عامل نفوذی با استفاده از غفلت مسئولان در نهاد و یا سازمانی دولتی یا غیردولتی نفوذ کند و سال‌ها کار خود را انجام دهد و هیچ‌ ردپایی هم از خود به‌جا نگذارد.

* سابقه نفوذ در ایران

این استاد دانشگاه در خصوص سابقه نفوذ در ایران اظهار کرد: در عصر صفویان که به‌نوعی آغاز نفوذ غرب در ایران است، سه مرحله را می‌بینیم. مرحله اول، آغاز ورود نمایندگان و سفرای کشورهای غربی به دربار صفویه است که از آن با ‌عنوان «ردّپا» تعبیر می‌کنند. در این مقطع هنوز نسبت به حضور بیگانگان در کشور حساسیت وجود دارد و با نگرانی با آن برخورد می شود. مرحله دوم، مرحله نفوذ است. به‌تدریج با کم‌شدن حساسیت‌ها دوران ردپا طی می‌شود و با محکم‌شدن جای پای غربیان، دوران نفوذ آن‌ها در دستگاه‌های دولتی صفویه آغاز می‌گردد. پس از آن هم شاهد سلطه هستیم که در دوران قاجار و پهلوی، به‌طور کامل سلطه غرب را در کشورمان می‌بینیم.



♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♡♡♡♡♡♡♡♡♡♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥


* مسئله‌سازی کاذب و ارایه راه‌حل‌های غیرمنطبق با فرهنگ اسلامی- ایرانی؛ دو شکل نفوذ در حوزه زنان

شفیعی‌سروستانی در ادامه به مصادیق نفوذ در حوزه زنان و خانواده اشاره کرد و گفت: با توجه به نکاتی که اشاره کردم می‌توانیم بگوییم که نفوذ در حوزه مباحث زنان می‌تواند با تأثیرگذاری بر مراکز، سازمان‌ها و نهادهای تصمیم‌ساز، سیاست‌گذار و تصمیم‌گیر در حوزه مباحث زنان اتفاق بیفتد. کسانی که در پی نفوذ و تأثیرگذاری بر این مراکز، سازمان‌ها و نهادها هستند، به دو شکل کار خود را انجام می‌دهند؛ اول، مسئله‌سازی و مسئله‌آفرینی کاذب و غیرمنطبق با مسایل واقعی جامعه ایران و دوم ارایه راه‌حل‌های نامناسب، کاذب و غیرمنطبق با فرهنگ اسلامی- ایرانی برای مسایل و مشکلات موجود حوزه مباحث زنان. ممکن است فردی در یکی از نهادها و سازمان‌‌های مسئول در حوزه مباحث زنان نفوذ کند و با اقدامات و تحلیل‌های خود به‌گونه‌ای مسئله‌ای را برای آن نهاد و سازمان مهم جلوه دهد و تمام امکانات، بودجه و تلاش‌ها را در حوزه‌ای متمرکز کند که اساساً مسئله اصلی کشور ما نیست.




♥♥♥♥♥♥♥♥♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
* توجه کاذب به اشتغال زنان در در دولت‌های گذشته

او افزود: در دوره‌های گذشته فعالیت مراکز زنان، شاهد بودیم که به بحث اشتغال زنان به‌عنوان اولین مسئله زنان ایران تأکید و بسیار تلاش شد تا درصد اشتغال زنان را در کشور بالا ببرند، بی‌توجه به این‌که برای افزایش ازدواج و تشکیل خانواده در کشور، در درجه نخست باید به فکر افزایش اشتغال مردان، به عنوان تأمین‌کنندگان هزینه‌های خانوار بود، اما بعدها مشخص شد که این بحث واقعاً مسئله و مشکل امروز جامعه زنان ما نیست و امروز شاهد این هستیم که با افزایش اشتغال زنان، آثار و پیامدهای منفی فراوانی گریبان‌گیر خانواده‌ها و جامعه اسلامی ما شده است که نظام اسلامی باید برای حل آن‌ها چاره اندیشی کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث دومین روش نفوذ در نهادها و سازمان‌‌های مسئول در حوزه زن و خانواده را چنین تشریح کرد: دومین شکل نفوذ، ارایه راه‌حل‌های نامناسب، کاذب و غیرمنطبق با فرهنگ اسلامی- ایرانی برای مسایل و مشکلات موجود جامعه ماست. به هر حال کشور ما با آسیب‌ها و مشکلات مختلفی در حوزه مباحث زنان و خانواده روبه‌روست که به دو گونه می‌توانیم با آن‌ها برخورد کنیم: یکی پیروی از راهکارهای مبتنی بر مبانی غربی و دیگری، ارایه راه‌حل‌های برگرفته از آموزه‌های اسلامی و منبطق بر فرهنگ اسلامی- ایرانی.


♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
* راه‌حل‌های کاذب ارایه‌شده برای مقابله با روسپی‌گری؛ از مصادیق نفوذ

شفیعی‌سروستانی در ادامه با ذکر مثال تشریح کرد: نمود و تجلی نفوذ در این حوزه می‌تواند به این شکل باشد که مثلاً در زمینه‌ای مانند روسپی‌گری که جامعه با آن روبه‌روست، با نفوذ در نهادهای کارشناسی این‌گونه القا شود که راه‌حل مواجهه و مقابله با رواج روسپی‌گری در ایران قانونی‌کردن آن، ساماندهی روسپی‌گری در جامعه و مقابله با پیامدهای غیربهداشتی این پدیده ناهنجار اجتماعی است؛ یعنی مسئله روسپی‌گری و پدیده ناهنجاری مانند گسترش زنا در جامعه را که از طرف آموزه‌های دینی ما مطرود و ممنوع است و آثار و پیامدهای نامطلوب فراوانی برای فرد، خانواده و جامعه دارد، در حد یک مشکل بهداشتی فروبکاهیم و برای حل آن هم پیشنهاد دهیم که فرد روسپی به عنوان کارگر جنسی به رسمیت شناخته شده و برایش کارت بهداشت صادر شود.


♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥


* تلاش گسترده دولت اصلاحات برای الحاق به «کنوانسیون رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان» از مصادیق دیگر نفوذ

این پژوهشگر حوزه زنان و خانواده با بیان این‌که مصادیق مختلف نفوذ در حوزه مباحث زن و خانواده و ارایه مسایل و راه‌حل‌های کاذب و غیرمنطبق با فرهنگ ایرانی- اسلامی در گذشته تاریخی و در چهار دهه گذشته اتفاق افتاده است و کشور ما از آن‌ها ضربه‌های فراوانی خورده است، به ذکر نمونه‌ای دیگر پرداخت و گفت: در زمان دولت اصلاحات، تلاش گسترده‌ای برای الحاق ایران به «کنوانسیون رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان» صورت می‌گرفت و مسئولان امر با پافشاری و اصرار تأکید داشتند که حل مشکلات زنان در ایران فقط از طریق الحاق به این کنوانسیون میسر می‌شود و تا زمانی که به این کنوانسیون ملحق نشویم، مشکلات زنان حل نخواهد شد.

* مدیران، تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران حوزه زنان بصیرت لازم را داشته باشند

مشاور مرکز پژوهش و سنجش صدا و سیما درباره نقش مسئولین حوزه زنان در گسترش مصادیق مذکور تأکید کرد: مهم‌ترین امری که می‌تواند مانع نفوذ و تأثیرگذاری تفکر بیگانه بر حوزه مسئله‌شناسی، موضوع‌شناسی و اتخاذ راهکار شود، بصیرت لازم در مدیران، تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران حوزه زنان است. اگر این بصیرت در مسئولان نباشد و صرفاً با اقدامات سطحی، صوری، شعاری و بدون مطالعه و ارایه نسخه‌های وارداتی برای حل مسایل زنان ورود کنند، قطعاً گرفتار آسیب‌هایی که اشاره شد، می‌شویم؛ چراکه حوزه زن و خانواده، حوزه بسیار حساسی است و می‌تواند بر همه حوزه های فرهنگی، اجتماعی جامعه ما اثر بگذارد.

او با بیان این‌که با توجه به اهمیت و تأثیرگذاری گسترده حوزه زن و خانواده بر دیگر حوزه‌های اجتماعی، قطعاً نظام سلطه در پی نفوذ در حوزه‌های تصمیم‌ساز در این حوزه است، ادامه داد: برای نمونه در بحث جمعیت، مقام معظم رهبری اشاره کردند که براساس قانون در مقطعی باید جمعیت کنترل و از یک زمانی به بعد باید رها می‌شد و رشد معمول جمعیت ادامه پیدا می‌کرد، اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد و ميانگين رشد سالانه جمعيت از ۳.۹ درصد در سال ۱۳۶۵ به ۱.۲۹ درصد در سال ۱۳۹۰ کاهش يافت؛ يعني کمتر از نصف ميزان پيش‌بيني‌شده در برنامه اول توسعه. یکی از دلایل این موضوع، می‌تواند نفوذ عوامل دشمن در دستگاه‌های اجرایی و سامان‌دهی بحث جمعیت باشد که نگذاشتند به موقع سیاست‌های کنترل جمعیت متوقف شود و رشد جمعیت بسیار کمتر از حد پیش‌بینی‌شده در برنامه اول توسعه شد.

شفیعی‌سروستانی تأکید کرد: اگر بصیرت لازم در مسئولان مراکز و نهادهای فعال در حوزه مباحث زنان و خانواده وجود نداشته باشد، قطعاً در این زمینه آسیب‌های بسیار جبران‌ناپذیری بر کشور ما وارد می‌شود و سمت و سوی جامعه را دچار تغییرات اساسی می‌کند.

* نقش سازمان‌ها و نهادهای مختلف فعال در حوزه زنان برای جلوگیری از ایجاد و گسترش نفوذ دشمن

این پژوهشگر حوزه زنان در ادامه به نقش سازمان‌ها و نهادهای مختلف فعال در حوزه زنان برای جلوگیری از ایجاد و گسترش نفوذ دشمن در این حوزه، اشاره کرد و گفت: قطعاً نهادهای غیردولتی، سمن‌ها، حوزه‌های علمیه، دانشگاهیان و افرادی که در این زمینه فعالیت دارند، با ارایه تحلیل‌ها و هشدارهای مناسب و واکاوی پیشینه نفوذ در حوزه‌های فرهنگی، می‌توانند در این موضوع نقش داشته باشند. متأسفانه در گذشته تاریخی خود شاهد موارد متعدد نفوذ دشمن در حوزه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، نظامی و اطلاعاتی بوده‌ایم و در اعصار و ادوار مختلف، در دوران مشروطه و پس از پیروزی انقلاب اسلامی موارد و مصادیق متعدد نفوذ داریم که بعد از مدت‌ها شناسایی شده‌اند. یکی از نمونه‌های معروف آن، در سال‌های اخیر، سیامک پورزند و باند اوست که در سال ۱۳۸۰ شناسایی و دستگیر شد. با توجه به این پیشینه تاریخی، باید دلایل موفقیت، راهکارها و شیوه‌های نفوذ و آثار و پیامدهای نفوذ، شناسایی، واکاوی و مطالعه شود و در اختیار مسئولان اجرایی قرار بگیرد.

* هشدارهای مراکز پژوهشی و علمی می‌تواند مانع از اقدامات جریان نفوذ در کشور شود

او افزود: متأسفانه بیشتر مسئولان اجرایی به دلیل مشغله‌های متعدد و فراوانی که دارند، فرصت مطالعه و کار علمی و پژوهشی ندارند و به دلیل پرداختن به امور اجرایی‌ و عملیاتی، بیش از حد عمل‌زده شده‌اند، و چه بسا تصمیماتی بگیرند که در تضاد با باورها، ارزش‌ها و احکام اسلامی و مصالح کلان کشور باشد. بنابراین، مراکز علمی و پژوهشی حوزوی و دانشگاهی و نهادهای مردمی فعال در حوزه زنان، می‌توانند با پژوهش‌ها، تحقیقات و مطالعات خود و همچنین با هشدارهای به‌موقع به مسئولان کمک کنند. در بحث الحاق ایران به کنوانسیون رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان، شاهد بودیم که اگر هشدارهای به‌موقع نهادهای حوزوی نبود، این الحاق انجام می‌شد. قطعاً این تذکرات و هشدارها می‌تواند مؤثر باشد و مانع از اقدامات جریان نفوذ در کشور شود.


♡♡♡♡♡♡♡♡♡♥♥♥♥♥♥♥♥♡♡♡♡♡♡♡♡♡


* لزوم توجه مسئولان به دیدگاه‌های امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید در حوزه زنان

شفیعی‌سروستانی در ادامه تأکید کرد: برای مقابله با نفوذ دشمن در حوزه زنان و خانواده، لازم است مسئولان اجرایی کشور به دیدگاه‌های کلان و راهبردی که امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در حوزه زنان مطرح کرده‌اند و همچنین دیدگاه‌های مراجع عظام تقلید بیشتر توجه کنند و قانون اساسی جمهوری اسلامی و دیگر اسناد بالادستی را که در سال‌های اخیر در حوزه مباحث زنان به تصویب رسیده است، نصب‌العین خود قرار دهند.

* اسناد بالادستی مهمی که می‌تواند سمت و سوی حرکت ما در حوزه زنان را روشن کند

او با بیان این‌که در سال‌های گذشته اسناد مهمی در شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت به تصویب رسیده است که می‌تواند سمت و سوی حرکت ما در حوزه زنان را روشن کند، افزود: مقام معظم رهبری نیز دیدگاه‌های صریح، روشن و واضحی در این زمینه مطرح کرده‌اند. راه‌حل حفظ دستگاه‌های اجرایی از نفوذ عوامل بیگانه و حفظ سمت و سوی ارزشی آن‌ها، توجه به نکاتی است که در این بیانات و تذکرات مراجع عظام تقلید آمده است. توجه به این نکات می‌تواند مانع تأثیرگذاری و نفوذ دشمن در حوزه زنان شود.


رجانیوز

به این مطلب امتیاز بدهید: 1 2 3 4 5

____________________________________________________

برچسب ها:
ارسال در تاريخ 16 آبان 1394| توسط tarbiyat | نسخه قابل چاپ | تعداد بازدید :1011

پرامکانات ترین سرویس وبلاگدهی