پیامبر اکرم(ص):
بدترین افراد شما، بیزنان هستند و بدترین مردگان، اموات مجردند. وای بر تو ای عكاف! زن بگیر كه خطا كاری.
امام صادق (علیهالسلام):
هر كه از ترس تهیدستی ازدواج نكند، به خدای متعال گمان بد برده است. خدای متعال میفرماید: «اگر تهیدست باشد خداوند از فضل خود توانگرشان می سازد».
پیامبر اكرم (صلیالله علیه و آله):
هر كه دوست دارد كه پاك و پاكیزه خدا را دیدار كند، با همراه داشتن همسری به دیدارش رود 0
(بحارالانوار. ج 103 0 ص 220)
پیامبر اكرم (صلیالله علیه و آله):
هر جوانی كه در دوره جوانی خود ازدواج كند، شیطانش فریاد بر آورد كه: وای بر او دین خود را از گزند من حفظ كرد.
(كنزالعمال. ح 44441)
http://websavar.ir/fa/news/2241
**برخلاف توصیه اکثر روانشناسان غربزده، ازدواج زود هنگام(نزدیک بلوغ) برای فرزندان بهتر است زیرا مانع گناه است
**در روايات بدون آنكه به سن خاصي اشاره شود، ترغيب به ازدواج در آغاز جواني شده است. در مجموع، از روايات استفاده مي شود كه سن پايه براي ازدواج بعد از بلوغ است و اگر شخص احساس نياز كند، به گونه اي كه ترك آن موجب گناه شود، ازدواج در اين سن واجب مي گردد. سن ازدواج براساس سيره معصومان(عليهم السلام): بر اساس شواهد تاريخي، ازدواج امامان(عليهم السلام) در سنين پيش از 20 سالگي بوده است. اين بزرگواران در مورد فرزندانشان نيز همين شيوه را داشتند و نوعاً قبل از 20 سالگي زمينه ازدواج آنان را فراهم مي نمودند. از آن رو كه عمل و سيره معصومان(عليهم السلام) براي ما الگو و حجت است، در تعيين سن ازدواج نيز مي توانيم سيره آن بزرگواران را به عنوان يك هنجار ديني در نظر بگيريم.
http://moshavereh.porsemani.ir/content/تحليل-روان-شناختي-افزايش-سن-ازدواج-و-نقش-آن-در-انحرافات-اخلاقي-جوانان
●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●
***فقر و نداری به او فشار آورده بود، اول جوانیش بود، این فقر طاقت فرسا تمام فكر و ذهنش را به خود مشغول كرده بود، تا این كه روزی تصمیم گرفت نزد پیامبر خدا برود و از او كمك بخواهد، چون میدانست؛ پیامبر مهربانیش بی پایان است. خودش را به رسول خدا رساند و زبان به شكایت گشود و از فقر و نداری شكوه كرد، رسول خدا به او فرمود: ای جوان برو ازدواج كن.
جوان كه تعجب تمام سر تا پای او را گرفته بود، با زبانی سرشار از تعجب پرسید: یا رسول الله من از نداری و فقر به ستوه آمدهام و مخارج زندگی خودم به تنهایی را نمیتوانم تامین كنم؛ آن وقت شما میفرمایید هزینه زندگی شخص دیگری را نیز به گردن بگیرم؟. [1]
بله این قصه برای همه جوانان تعجب برانگیز است كه، چگونه میشود با دستی خالی، بدون مسكن، بدون ماشین، و شغل درست حسابی به ازدواج فكر كرد...همه اینها به خاطر این است كه ما هنوز خدای مهربان را نشناختهایم و نمیدانیم چگونه درهای روزی به روی ما باز میشود، قطعا وقتی انسان مجرد است احتیاج زیادی به خانه و وسایل معیشت ندارد، آن وقتی كه ازدواج میكنید نیازمند كمك و لطف الهی میشود و خدا نیز آن وقت درهای روزی را به روی او میگشاید همان گونه كه پیامبر میفرماید:
زن بگیرید؛ زیرا كه ازدواج كردن روزی شما را بیشتر میكند. [2]
گاهی این تفكرات از پدر و مادرها به وجود میآید و در مقام دلسوزی مانع از ازدواج فرزندانشان میشوند و بهانه این دل سوزی هم نداشتن مال و ثروت كافی برای ازدواج است، در حالی كه پیامبر خدا این تفكر را درست نمیدارد و میفرماید:
مردان عزب خود را زن دهید؛ زیرا با این كار خداوند اخلاق آنان را نیكو می گرداند و روزیهایشان را زیاد میكند و بر جوانمردیهای آنان میافزاید. [3]
و امام صادق علیه السلام به آن هایی كه از ترس نداری ازدواج نمیكنند میفرماید:
هر كه از ترس تهیدستی ازدواج نكند، به خدای متعال گمان بد برده است. خدای متعال میفرماید: «اگر تهیدست باشد خداوند از فضل خود توانگرشان میسازد ». [4]
امید است با خواندن این مطلب به فكر فراهم ساختن مقدمات ازدواج جوانان بیافتیم و از این گذرگاه خود نیز به قرب الهی نزدیك شویم چرا كه امام صادق علیه السلام میفرماید:
هر كه مجردی را زن دهد، از جمله كسانی است كه خداوند در روز قیامت به او نظر میافكند.. [5]
http://www.welayatnet.com/fa/news/18235
[1]. تفسیر نمونه ج 14 ص 465
[2]. بحار الانوار . ج103 0ص217
[3]. بحار الانوار . ج103 0ص222
[4]. نور الثقلین . ج3 . ص597
●━━━━━━━━●●━━━━━━━━●●━━━━━━━━●●━━━━━━━━●●━━━━━━━━●●━━━━━━━━●●━━━━━━━━●●━━━━━━━━●
**هیچ یك از یاران رسول خدا صلی الله علیهوآله ازدواج نمیكرد ،مگر این كه پیامبر اكرم صلی الله علیهوآله دربارهاش میفرمود: دینش كامل شد.
عشق، مصاحبت و دستیابی به انتظارات ، سه دلیل مهم ازدواج شمرده شدهاند و نیز نقل شده كه «هیچ بنیادی در اسلام، نزد خداوند ، محبوبتر از ازدواج نیست».روزی یكی از جوانان مدینه به نام عكاف، خدمت پیامبر صلی الله علیهوآله رسید. آن حضرت از او پرسید:
آیا زن داری؟
او گفت: خیر.
- در اینباره مشكلی داری ؟
- خیر.
- تو كه سالم و توانگری؟
- آری بحمدالله.
- در این صورت، تو از براداران شیطانی. یا باید از راهبان مسیحی باشی. اگر مسلمانی، مانند همه مسلمانان رفتار كن. زن گرفتن، از سنتهای من است. بدترین افراد شما، بیزنان هستند و بدترین مردگان، اموات مجردند. وای بر تو ای عكاف! زن بگیر كه خطا كاری.
منبع:()
**پیامبر اكرم (صلیالله علیه و آله):بهترین ازدواجها آن است كه آسانتر انجام گیرد.
برچست ها :